PERISTIWA TAH. KI-M ANTARA ‘ALI- DAN MU‘A- WIYAH (TAHUN 36 H) 75
Jurnal Teknologi, 38(E) Jun. 2003: 75–92
© Universiti Teknologi Malaysia
PERISTIWA TAH.
KI-M ANTARA CALI - DAN MUCA - WIYAH
(TAHUN 36 H) : SUATU KAJIAN DAN PENGAJARAN
NURAZMALLAIL MARNI*
Abstrak. Tulisan ini membincangkan Peristiwa Tah. ki-m iaitu persetujuan antara Saidina cAli - dan
Mu‘a - wiyah pada tahun 36 H untuk menerima keputusan wakil-wakil yang dilantik dalam
menyelesaikan perselisihan antara mereka. Objektif kajian ini ialah untuk memberikan penjelasan
menangani peristiwa tersebut. Kajian ini meliputi perbincangan dari beberapa aspek seperti faktor
pendorong Peristiwa Tah.
ki-m, gambaran peristiwa pada peringkat permulaan dan peringkat
perhimpunan wakil kedua pihak. Kajian ini juga membuat analisis terhadap faktor-faktor kegagalan
Saidina cAli - menangani isu Tahkim dan justifikasi pendirian beberapa sahabat mengenai perlantikan
‘Ali sebagai khalifah. Fokus utama kajian tertumpu pada sejauhmana kebenaran cerita yang mengatakan
bahawa wakil pihak Muca - wiyah iaitu cAmr ibn Al-cA -
s.
telah memperdayakan wakil pihak Saidina
cAli- iaitu Abu- Mu- sa- al-As.hcari - hingga berjaya melucutkan jawatan khalifah daripada Saidina cAlidan
mengekalkan kedudukan Muca - wiyah. Kajian mendapati pendapat yang menerima cerita penipuan
cAmr ibn Al-cA -
s.
dalam majlis Tah.
ki-m lebih berdasarkan sumber riwayat, sementara pendapat yang
menolak kesahihannya adalah berdasarkan hujah akal yang disokong oleh beberapa riwayat yang
menjelaskan realiti sebenar peristiwa. Ini bermakna pandangan yang mengatakan bahawa Abu- Mu- saal-
As.hcari - adalah seorang yang bodoh sementara cAmr ibn Al-cA -
s.
adalah seorang penipu, kurang
pegangan agama dan tidak menepati janji merupakan pandangan yang salah dan perlu dijauhi.
Kanta kunci: Peristiwa Tahkim, Saidina cAli - , Muawiyah, cAmr ibn Al-cA -
s. , Abu- Mu- sa- al-As.hcari-
Abstract. This article focusses on the event of tahkim; an agreement between Caliph cAli - and
Muawiyah to enable their representatives discuss and find solution for their dispute. A thorough
explanation is important in order to clear untruthful narration that surrounded the event. The discussion
will include factors that led to the event, the developments of the event, and the meeting itself. This
research will also focus on the factors which led to Caliph cAli - ’s failure in the tahkim as well as
justifications of the companions on the appointment of cAli- as caliph. The main focus will be on
whether cAmr ibn Al-cA -
s.
manipulated and cheated cAli - ’s representative, Abu- Mu- sa- al-As.hcariloosing
cAli- which led to his position as the caliph to Muawiyah. This research suggests that the current
perceptions of Muslims on the issues are baseless and should be avoided.
Key word: Event of Tahkim, Caliph cAli-, Muawiyah, cAmr ibn Al-cA -
s.
, Abu- Mu- sa- al-As.
hcari-
1.0 PENGENALAN
Penulisan sejarah Islam khususnya mengenai peristiwa yang berlaku pada zaman
awal Islam mudah terdedah kepada beberapa elemen negatif yang mungkin
* Pusat Pengajian Islam & Pembangunan Sosial, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor,
MALAYSIA.
JT38E[6B].pmd 75 02/16/2007, 21:30
76 NURAZMALLAIL MARNI
mencemarkan kesucian imej Islam dan peribadi mereka yang terlibat. Keadaan ini
mungkin dipengaruhi oleh gaya penulisan sejarawan terdahulu yang kelihatannya
lebih cenderung kepada metodologi penceritaan melalui riwayat dan kurang
perbahasan mengenai kesahihannya dari sudut riwayat dan logik.
Kekeliruan mengenai isu-isu kontroversial zaman awal Islam juga disebabkan oleh
musuh-musuh Islam yang berusaha untuk mencemar dan mengelirukan fakta sebenar
sejarah. Tambah menyedihkan ialah terdapat sebilangan umat Islam yang
membincangkan isu-isu tersebut tanpa mengkajinya dahulu lalu secara tidak sedar
mereka telah menyebarkan fakta-fakta yang mengelirukan hasil ciptaan musuh.
Antara peristiwa yang perlu diberikan perhatian dan perbahasan secara ilmiah ialah
Peristiwa Tahkim yang berlaku pada tahun 36 Hijrah. Ini kerana Peristiwa Tahkim
melibatkan beberapa orang sahabat Nabi seperti Saidina cAli- ibn Abi Ta- lib, Muca -
wiyah ibn Abi- Sufya- n, Abu- Mu- sa al-Ashcari- dan cAmr ibn al-cA -
s.
.
Peristiwa Tah. ki-m merupakan salah satu peristiwa yang bersifat kontroversial dan
menarik untuk dikaji. Terdapat pelbagai pandangan dan tafsiran mengenai peristiwa
ini lantaran kesan dan pengaruhnya yang begitu besar kepada sejarah hingga
membawa kepada kemunculan beberapa golongan seperti Khawa- rij dan Syiah.
Melalui penulisan ini penulis berharap dapat memberikan suatu penjelasan yang lebih
menyeluruh mengenai Peristiwa Tah.
ki-m di samping membetulkan beberapa
kekeliruan terhadapnya.
2.0 DEFINISI TAH. KI-M
Perkataan ‘al-tah.ki-m’ dari sudut bahasa adalah masdar atau kata nama terbitan bagi
‘h. akkama’ yang bermaksud melantik seseorang menjadi hakim untuk mengadili
sesuatu perkara.1 Selain itu, istilah ‘al-h. ukumah’ turut digunakan sejarawan untuk
merujuk kepada perkataan tah.ki-m atau pengadilan. Menurut Kamus Dewan, tah.ki-m
didefinisikan sebagai perihal melantik hakim, pengangkatan hakim; bertahkim
bermaksud memakai hakim dalam pertelingkahan.2
Dari sudut istilah pula, al-tah.
ki-m didefinisikan sebagai persetujuan kedua pihak
yang bertelagah untuk menerima keputusan pihak tertentu dalam menyelesaikan
perselisihan mereka.3 Berdasarkan kepada definisi ini, maksud Peristiwa Tah. ki-m di
sini secara lebih khusus ialah persetujuan pihak Saidina cAli dan pihak Muca - wiyah
yang bertelagah untuk menerima keputusan kedua-dua hakim atau pengadil yang
dilantik dalam menyelesaikan perselisihan antara mereka.
1 Ibra - him Ani-s & rakan-rakan, (t.th), al-Mucjam al-Wasi-t. , Beirut: Da- r al-Macrifah, hlm. 190.
2 Kamus Dewan. 2000. Ed. ke-3, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, hlm. 1344.
3 Qalcaji- & Qunaybi-, 1988, Mucjam Lughat al-Fuqaha-’, Beirut: Da - r al-Nafa- ’is, hlm. 123.
JT38E[6B].pmd 76 02/16/2007, 21:30
PERISTIWA TAH. KI-M ANTARA ‘ALI- DAN MU‘A- WIYAH (TAHUN 36 H) 77
3.0 FAKTOR UTAMA PERISTIWA TAH. KI-M
Sebelum kita melangkah lebih jauh lagi, adalah lebih baik jika kita tinjau dahulu
beberapa faktor yang menjadi pendorong utama sehingga berlakunya Peristiwa
Tah. ki-m. Umumnya terdapat dua faktor utama yang membawa kepada tercetusnya
Peristiwa Tah. ki-m iaitu:
(i) Cadangan cAmr ibn al-cAs agar Peperangan Siffin diberhentikan dengan cara
menjulang al-Qur’an dan menyeru kepada tah.ki-m.
(ii) Desakan majoriti pengikut Saidina cAli - supaya menerima cadangan tah.ki-m
lantaran Peperangan Siffin telah berlangsung dalam tempoh yang terlalu lama,
iaitu 110 hari dengan 90 siri pertempuran tanpa berkesudahan. Selain itu, mereka
juga telah kehabisan bekalan makanan dan alat-alat senjata serta jumlah tentera
yang cedera semakin banyak.4
Idea menjulang mashaf untuk memberhentikan Peperangan Siffin dan seruan
kepada tah.ki-m merupakan suatu strategi daripada cAmr ibn al-cA -
s.
yang menyokong
Muca - wiyah. Objektif utama strategi cAmr ibn al-cA -
s.
adalah untuk mengelak daripada
mengalami kekalahan di tangan tentera Saidina cAli-. Di samping itu, langkah ini
dapat memecahbelahkan tentera Saidina cAli- melalui perselisihan pendapat sesama
mereka dalam membuat keputusan sama ada menerima tah.ki-m atau menolaknya.5
Ekoran daripada itu, kebanyakan pengikut Saidina cAli- telah bersetuju untuk
menerima tah.
ki-m bahkan sebahagian mereka telah memaksa Saidina cAli- agar
menerimanya. Ibn cAbba - s dan Ma - lik ibn H.a - rith al-Ashtar turut bersependapat dengan
Saidina cAli- yang tidak mahu menerima tah.ki-m dan ingin meneruskan peperangan
kerana mereka sudah hampir mencapai kemenangan.6
Perselisihan pendapat timbul sekali lagi ketika membuat pemilihan al-hakam atau
wakil Saidina cAli - ke majlis tah.
ki-m. Hasil desakan yang kuat daripada al-Ashcas ibn
Qays yang disokong oleh kumpulan al-Qurra - ’7 maka Abu - Mu- sa al-Ashcari- telah
4 al-Mascudi-,
Abu- al-Hasan cAli - ibn H. usayn ibn ‘Ali- al-Mascudi,
1970, Muru-j al-Dhahab wa Maca-din al-
Jawhar, jld. 3, Beirut: Barbih De Minar & Bafih De Kirtai, hlm. 143; Mahayudin Yahya, 1989,
Ensiklopedia Sejarah Islam, 1990, jld. 5, Penerbit UKM Bangi. hlm. 1418.
5 al-T.
abari-, Abu Jacfar Muh. ammad ibn Jari-r, 1988, Ta-ri-kh al-Umam wa al-Mulu-k, jld. 3,Beirut: Da- r al-
Kutub al-cIlmiyyah, hlm. 101; al-Bala - dhuri-, Ah.
mad ibn Yah. ya- , 1996, Ansa-b al-Ashra-f, jld. 3, Beirut:
Da- r al-Fikr, hlm. 103.
6 Ibn T. iqt.aqa- , Muh. ammad ibn cAli- ibn T. aba - t.iba - , 1966, al-Fakhri- fi- al-Ada-b al-Sult.a-niyyah wa al-
Duwal al-Isla-miyyah, Beirut: Da - r Bayru- t, hlm. 91.
7 Ahl al-Qurra- ’ ialah golongan yang kuat beribadah dan membaca al-Qur’an tetapi mereka tidak
begitu memahami tafsiran isi kandungannya kecuali secara zahir sahaja.
JT38E[6B].pmd 77 02/16/2007, 21:30
78 NURAZMALLAIL MARNI
dipilih sebagai wakil mereka ke majlis tah.ki-m.8 Pemilihan ini jelas bertentangan dengan
pendapat Saidina cAli yang lebih cenderung memilih Ibn cAbba- s atau al-Ashtar sebagai
wakilnya ke majlis tah.ki-m.9
Melihat kepada situasi ini, menjadi jelas kepada kita akan kebijaksanaan cAmr ibn
al-cA -
s.
yang telah menggunakan taktik ‘pecah perintah’ sehingga berjaya membawa
kepada ‘kemenangan’ Muca - wiyah di meja perundingan sekalipun hampir tewas di
medan peperangan.10
4.0 SOROTAN PERISTIWA TAH. KI-M
Untuk memahami peristiwa Tah.
ki-m secara lebih mudah dan jelas, sorotan mengenai
peristiwa Tah. ki-m boleh dibuat menerusi pembahagiannya kepada dua peringkat utama
iaitu;
4.1 Peringkat Pertama : Peringkat Permulaan Tah. ki-m (Bad’
al-Tah. ki-m)
Peringkat pertama Tah. ki-m berlaku setelah tamatnya Peperangan Siffin di tebing
Sungai Furat pada bulan Zulhijjah tahun 36 H. Rundingan peringkat ini berlaku pada
bulan Safar tahun 37 H di sebuah kawasan yang terletak antara Kufah dan Syam.
Pada peringkat ini kedua belah pihak bersetuju menandatangani perjanjian yang
dikenali sebagai S.
ah. i-fah al-Tah.ki-m11. Berikut adalah teks s.
ah. i-fah tersebut seperti
yang dicatatkan oleh Ibn Kathir,12
8 al-Bala- dhuri-, Ansa-b al-Ashra-f, jld. 3, hlm. 108.
9 al-T. abari-, Ta-ri-kh al-Umam wa al-Mulu-k, jld. 3, hlm. 102; Ibn T. iqt.aqa- , (1966), al-Fakhri-, hlm. 91.
10 cAbd al-Kha- liq, 1988, cAmr ibn al-cA-s.
: Bayn Yadayy al-Ta-ri-kh, Kaherah: al-Zahra- ’ li al-Icla- m alcArabi-.
hlm. 326.
11 al-Mascudi-,
Muru-j al-Dhahab, jld. 3, hlm. 142.
12 Ibn Kathi-r, Abu - al-Fida- ’ Isma - ‘il ibn Kathi-r, al-Bida-yah wa al-Niha-yah, jld. 7, Beirut: Maktabat al-
Maca - rif, hlm. 277.
JT38E[6B].pmd 78 02/16/2007, 21:31
PERISTIWA TAH. KI-M ANTARA ‘ALI- DAN MU‘A- WIYAH (TAHUN 36 H) 79
Maksudnya;
“Dengan nama Allah yang maha Pemurah lagi maha Mengasihani. Inilah
apa yang telah di persetujui oleh cAli- ibn Abi- Ta-lib dan Mu‘a-wiyah ibn Abi-
Sufya-n, cAli- mewakili penduduk Islam Iraq dan penyokong mereka dari
kalangan penyokong mereka dan kaum muslimin, sementara Mu‘a-wiyah
mewakili penduduk Islam Syam penyokong mereka. Bahawa sesungguhnya
kami menuruti hukum Allah dan kitabnya dan kami melaksanakan apa yang
di perintah Allah dan meninggalkan apa yang dilarang Allah. Maka apa
yang ditemui dalam al-Qur’an oleh kedua orang hakim/pengadil iaitu Abu
Musa- al-Ashcari- dan cAmr ibn al-cA-s.
, mereka hendaklah mengamalkannya
dan apa yang tidak ditemui dalam al-Qur’an maka mereka hendaklah
berpegang dengan al-Sunah yang adil supaya tidak berpecah-belah.”
Melalui rundingan pada peringkat ini, beberapa perkara telah dimeterai oleh keduadua
pihak secara bertulis. Antara isi kandungan S.
ah. i-fah al-Tah.
ki-m peringkat pertama
tersebut ialah:
(i) Menerima perdamaian dan perlucutan senjata antara kedua belah pihak.
(ii) Menyerahkan urusan Tah. ki-m kepada Abu- Mu- sa al-Ashcari- selaku wakil bagi
cAli - dan kepada cAmr ibn al-cA -
s.
selaku wakil bagi Muca - wiyah.
(iii) Menetapkan masa dan tempat rundingan yang seterusnya iaitu di Dumat al-
Jandal pada bulan Ramadhan tahun 37 H.
(iv) Jaminan keselamatan nyawa dan harta benda bagi kedua-dua wakil yang
berunding tanpa mengira keputusan Tah.ki-m.
(v) Jika salah seorang wakil meninggal dunia maka ketua kumpulan wakil itu dan
pengikutnya akan melantik penggantinya.13
Idea menulis perjanjian tersebut telah dikemukakan oleh cAmr ibn al-cA -
s.
. Setelah
itu kedua–dua pihak kembali ke tempat masing-masing sehingga ke tarikh rundingan
peringkat yang seterusnya.14 Peristiwa ini telah dihadiri oleh 10 orang penduduk Iraq
sebagai wakil cAli- dan 10 orang penduduk Syam sebagai wakil Muca - wiyah.15
13 al-T. abari-, Ta-ri-khal-Umam wa al-Mulu-k, jld. 3, hlm. 103; T.a - ha H. usayn, al-Fitnah al-Kubra-, jld. 2,
hlm. 83.
14 al-Mascudi-,
Muru-j al-Dhahab, jld. 3, hlm. 146; Ibn Abi- al-H.
adi-d, 1965, Sharh Nahj al-Bala-ghah, jld.
3, t.tp: Da- r Ih.
ya- ’ al-Kutub al-cIlmiyyah, hlm. 210.
15 al-Bala- dhuri-, Ansa-b al-Ashra-f, jld. 3, hlm. 109.
JT38E[6B].pmd 79 02/16/2007, 21:31
80 NURAZMALLAIL MARNI
4.2 Peringkat Kedua: Peringkat Perhimpunan Perwakilan
(Ijtima-‘ al-H. akamayn)
Peringkat kedua Tahkim berlangsung di Dumat al-Jandal pada bulan Ramadhan
tahun 37 H.16 Sebahagian sejarawan seperti al-Mascu - di- berpendapat ia berlaku pada
tahun 38 H.17
Perhimpunan kali ini telah dihadiri oleh 400 orang dari pihak Saidina cAli - dan 400
orang dari pihak Muca - wiyah.18 Antara tokoh sahabat yang menghadiri perhimpunan
ini adalah cAbdullah ibn cUmar, cAbdullah ibn al-Zubayr dan al-Mughi-rah ibn
Shucbah.19 Al-Bala- dhuri- meriwayatkan bahawa perhimpunan ini telah dihadiri oleh
Ibn cUmar dan beliau telah dicalonkan oleh Abu- Mu- sa al-Ashcari- sebagai khalifah
tetapi menolaknya.20
Berikut adalah teks s.
ah. i-fah al-Tahkim peringkat kedua seperti yang dicatatkan
oleh al-Mascu - di- 21:
16 al-T.
abari-, Ta-ri-kh al-Umam, jld. 3, hlm. 105.
17 al-Mascudi-,
Muru - j al-Dhahab, jld. 3, hlm. 145.
18 al-T.
abari-, Ta-ri-kh al-Umam, jld. 3, hlm. 105.
19 Ibn Kathi-r, al-Bida-yah wa al-Niha-yah, jld. 7, hlm. 282.
20 al-Bala- dhuri-, Ansa-b al-Ashra-f, jld. 3, hlm. 113.
21 al-Mascudi-,
Muru-j al-Dhahab, jld. 3, hlm. 146-147.
Maksudnya;
“Dengan nama Allah yang maha Pemurah lagi maha Mengasihani. Inilah
apa yang telah di persetujui oleh ‘Abdullah ibn Qays (Abu- Mu-sa al-Ashcari-)
dan dan cAmr ibn al-cA
-
s.
. Mereka bersetuju untuk bersaksi bahawa tiada tuhan
melainkan Allah dan Muhammad itu pesuruh Allah, nabi yang diutus dengan
membawa hidayah dan agama yang benar untuk mengungguli seluruh agama
sekali pun golongan musyrikin membencinya, dan kami bersaksi bahawa Abu
Bakr adalah khalifah Rasulullah yang telah beramal dengan kitab Allah
dan sunnah rasulNya hingga meninggal dunia dan bahawa beliau telah
melaksanakan tanggung jawabnya, dan kami bersaksi bahawa ‘Umar ibn
JT38E[6B].pmd 80 02/16/2007, 21:31
PERISTIWA TAH. KI-M ANTARA ‘ALI- DAN MU‘A- WIYAH (TAHUN 36 H) 81
al-Khatta-b adalah khalifah Rasulullah yang telah beramal dengan kitab
Allah dan sunnah rasul-Nya hingga meninggal dunia dan bahawa beliau
telah melaksanakan tanggung jawabnya, dan bahawa ‘Uthma-n ibn ‘Affa-n
memegang kuasa pemerintahan selepas ‘Umar mengikut persepakatan kaum
muslimin dan syura para sahabat, beliau meredhai mereka dan dia adalah
seorang mukmin dan dia dibunuh dengan kejam/zalim.”
Setelah itu kedua-dua pihak mulai tidak bersependapat dan berkesudahan dengan
cAmr ibn al-cA -
s.
mengambil s.
ah. i-fah Tah.ki-m yang telah diletakkan cop mohor kedua
pihak lalu meletakkannya di bawah kaki beliau.22
Akhir sekali timbul cadangan untuk memecat cAli - dan Muca - wiyah dari jawatan
masing-masing. Terdapat perbezaan riwayat mengenai orang yang telah mengemukakan
idea pelucutan jawatan Saidina cAli- dan Muca - wiyah. Al-Tabari meriwayatkan
bahawa idea melucutkan jawatan dan menyerahkannya kepada syura umat Islam
telah dikemukakan oleh Abu- Mu- sa al-Ashcari-.23 Menurut riwayat al-Bala - dhuri pula,
cadangan pelucutan jawatan tersebut datangnya dari wakil Muca - wiyah iaitu cAmr ibn
al-cA -
s.
.24 Riwayat al-Bala - dhuri ini telah diterima oleh al-Yacqu- bi-,25 seorang sejarawan
zaman cAbba- siyah yang dikatakan cenderung kepada aliran Syiah.
Melihat kepada teks S.
ah. i-fah al-Tah.
ki-m peringkat kedua ini, fokus kajian boleh
dibuat terhadap dua frasa terakhir yang menyentuh dua isu penting iaitu;
(i) Mengenai cara perlantikan khalifah seperti mana teksnya;
Maksudnya;
“... dan bahawa ‘Uthma-n ibn ‘Affa-n memegang kuasa pemerintahan selepas
‘Umar mengikut persepakatan kaum muslimin dan syura para sahabat, dan
beliau meredhai mereka”
Frasa ini menjelaskan mengenai kaedah perlantikan khalifah yang perlu diikuti
seperti perlantikan khalifah yang sebelumnya. Dari sudut lain ia turut memberi
mafhu-m (kefahaman) bahawa perlantikan Saidina cAli - sebagai khalifah tidak berlaku
secara persetujuan kaum muslimin dan syura para sahabat dengan sepenuhnya. Ini
22 Ibid, hlm. 147.
23 al-T. abari-, Ta-ri-kh al-Umam, jld. 3, hlm. 112.
24 al-Bala-dhuri-, Ansa-b al-Ashra-f, jld.3, hlm. 124.
25 al-Yacqu- bi-, Ah.
mad ibn Abi- Ya‘qub
ibn Ja‘far ibn Wahb ibn Wa-d.
ih. , 1993, Ta-ri-kh al-Yacqubi-, jld. 2,
Beirut: Mucassasat al-Acla-m li al-Matbuca-t, hlm. 91.
JT38E[6B].pmd 81 02/16/2007, 21:31
82 NURAZMALLAIL MARNI
bermakna ruang untuk mempertikaikan perlantikan cAli- sebagai khalifah masih ada
seperti yang dilakukan oleh Muca - wiyah dan cAmr ibn al-cA -
s.
.
(ii) Mengenai hak menuntut bela seperti mana teksnya;
Maksudnya;
“... dan dia (‘Uthma-n ibn ‘Affa-n) adalah seorang mukmin dan telah dibunuh
dengan kejam/zalim.”
Frasa ini memberikan kelebihan kepada Muca - wiyah sebagai orang yang berhak
menuntut bela ke atas para pembunuh Saidina cUthma - n jika Saidina cAli selaku khalifah
gagal melaksanakan hukuman balas bunuh (qisas). Selain itu, ia boleh disifatkan
sebagai suatu justifikasi daripada cAmr ibn al-cA -
s.
bahawa Muca - wiyah bukanlah
seorang pemberontak atau penentang kerajaan yang ingin memecahbelahkan
masyarakat Islam, tetapi asas tindakannya adalah semata-mata ingin menuntut bela
di atas pembunuhan Saidina cUthma - n.
5.0 KESAN PERISTIWA TAH. KI-M
Perbincangan mengenai kesan Peristiwa Tah. ki-m boleh dipecahkan kepada dua
bahagian iaitu kesannya terhadap Saidina cAli- dan kesannya terhadap Muca - wiyah.
Bahagian pertama membincangkan kesan Peristiwa Tah. ki-m terhadap Saidina cAlisementara
bahagian kedua pula membincangkan kesannya terhadap Muca - wiyah.
5.1 Kesannya Terhadap Saidina cAli-
Peristiwa Tah. ki-m boleh disifatkan sebagai telah mengurangkan pengaruh Saidina
cAli- ke atas pengikutnya dan menambahkan jurang perselisihan pendapat sesama
mereka. Kemuncak dari pada perselisihan ini berlaku apabila sebahagian pengikut
Saidina cAli - berjumlah 12 ribu orang telah berpakat untuk menentangnya ekoran
dari pada keputusan Tah.ki-m yang tidak menyebelahi mereka.
Kumpulan ini kemudiannya dikenali sebagai golongan Khawarij atau H.
aru-riyyah
sempena nama tempat perkumpulan mereka iaitu Harura’ yang terletak berhampiran
dengan Kufah. Menurut Gabrieli, kemunculan Khawarij ini disifatkan sebagai ‘the
first real politico-religious schism of the Moslem community’ atau perpecahan bersifat
politik keagamaan yang pertama dalam masyarakat muslim.26
26 Gabrieli, Francesco, 1965, A Short History of the Arabs, Great Britain: Bristol Typesetting Co. Ltd,
hlm. 66.
JT38E[6B].pmd 82 02/16/2007, 21:31
PERISTIWA TAH. KI-M ANTARA ‘ALI- DAN MU‘A- WIYAH (TAHUN 36 H) 83
5.2 Kesannya Terhadap Muca - wiyah
Peristiwa Tah.
ki-m dilihat telah menguntungkan pihak Muca - wiyah dan semakin
mengukuhkan kedudukan beliau di wilayah Syam yang dikuasainya. Keputusan
Tah.ki-m yang lebih memihak kepada Muca - wiyah juga telah berjaya menyatupadukan
pengikutnya dan memantapkan persefahaman antara mereka.27
5.3 Faktor Kegagalan Saidina cAli- Menangani Isu Tah. ki-m
Di antara faktor kegagalan Saidina cAli- menangani isu Tah.
ki-m ialah:
(i) Perpecahan dalaman antara pengikut Saidina cAli- yang terdiri daripada tiga
golongan iaitu Ansar, penduduk Iraq dan golongan al-Qurra- ’. Menurut
Mahayudin Yahya, ketiga-tiga golongan tersebut mempunyai kepentingan yang
berbeza-beza. Kebanyakan daripada golongan al-Qurra-’ telah menunjukkan sikap
tawar hati untuk menyokong Saidina cAli - sementara penduduk Iraq pula,
khususnya pendatang-pendatang baru dari Yaman kurang bersemangat dan tidak
sanggup meneruskan peperangan. Adapun golongan Ansar yang menjadi
penyokong setia Saidina cAli- mempunyai bilangan yang kecil berbanding dengan
golongan al-Qurra- ’ dan penduduk Iraq.28
(ii) Sikap Saidina cAli - yang tidak menggunakan helah dan tipu daya dalam
perundingan.29 Hal ini berbeza dengan Muca - wiyah dan cAmr ibn al-cA -
s.
yang
melihat majlis Tah. ki-m sebagai suatu keadaan yang memerlukan kepada helah
dan tipu daya.
(iii) Sifat Saidina cAli- yang begitu kuat berpegang pada kebenaran tanpa mengambil
kira risiko yang bakal dihadapi.30 Menurut Shalabi (1988 :64) sifat Saidina cAli -
yang tidak mengendahkan kepentingan duniawi berbanding kepentingan agama
merupakan faktor utama kepada kegagalannya dalam menangani Peristiwa
Tah. ki-m.31
(iv) Kurangnya sifat diplomasi Saidina cAli - dalam mencari pengaruh khususnya
dikalangan gabenor jajahan hingga menyebabkan sebahagian mereka berpaling
27 cUmar Abu- al-Nasr, 1962, al-Mawsu-cah al-Ta-ri-khiyyah: Muca-wiyah ibn Abi- Sufya-n. Beirut: al-Maktabah
al-Ahliyyah, hlm. 62.
28 Mahayudin Yahya, Ensiklopedia Sejarah Islam, jld. 5, hlm. 1417.
29 Ibn T. iqt.aqa - , al-Fakhri-, hlm. 89.
30 Ibid, hlm. 89.
31 Shalabi-, Ahmad, 1988, Mawsu-cah al-Ta-ri-kh al-Isla-mi-, jld. 3, Kaherah: Maktabat al-Nahdah al-
Misriyyah, hlm. 64.
JT38E[6B].pmd 83 02/16/2007, 21:31
84 NURAZMALLAIL MARNI
tadah menyokong Muca - wiyah yang pandai mengambil hati mereka melalui
pemberian hadiah, harta benda dan sebagainya.32
6.0 JUSTIFIKASI PENDIRIAN SAHABAT MENGENAI
PELANTIKAN SAIDINA CALI - SEBAGAI KHALIFAH
Suatu perkara yang tidak dapat dinafikan ialah pelantikan Saidina cAli- sebagai khalifah
telah mendapat persetujuan daripada sebilangan besar umat Islam pada masa itu.
Ibn Kathir meriwayatkan bahawa Saidina cAli - telah dibaiah golongan Muhajirin dan
Ansar khususnya kesemua Badariyyu - n atau para sahabat yang menyertai peperangan
Badar.33
Dengan adanya baiah ini, Saidina cAli berpendapat bahawa proses perlantikan
beliau sebagai khalifah telah lengkap dan sempurna serta perlu diakui oleh seluruh
umat Islam yang lain. Meskipun begitu, dalam masa yang sama terdapat beberapa
tokoh sahabat yang lain turut dicadangkan untuk memegang jawatan khalifah.
Antara bukti yang menunjukkan beberapa tokoh sahabat yang dicalonkan untuk
jawatan khalifah ialah:
(i) Sacad ibn Abi Waqqa-s.
telah dicalonkan oleh anaknya iaitu cUmar ibn Sacad ibn
Abi Waqqa-s.
kerana beliau adalah sahabat Rasulullah, ahli majlis syura dan
tidak terlibat dalam pertikaian semasa umat Islam. Walau bagaimanapun, Sacad
ibn Abi Waqqa-s.
telah menolak cadangan anaknya dan memilih untuk tidak
melibatkan diri dalam pergolakan politik pada masa itu.34
(ii) cAbdullah ibn cUmar telah dinamakan oleh Abu - Mu- sa al-Ashcari- sebagai calon
khalifah kerana beliau termasuk dalam golongan Muhajirin yang terawal
berbanding Muca - wiyah.35
(iii) cAbdullah ibn cAmr ibn al-cA -
s.
telah dicalonkan oleh ayahnya iaitu cAmr ibn
al-cA -
s.
kerana kelebihannya dan kesolehannya.36 Pencalonan ini mungkin
berdasarkan persamaan kelebihan dan kesolehan cAbdullah ibn cAmr ibn alcA
-
s.
yang tergolong dalam ‘al-cAba-dilah al-Arbacah’ (empat orang Abdullah
iaitu ‘Abdullah ibn ‘Umar, ‘Abdullah ibn cAbba- s, ‘Abdullah ibn Mas‘u- d dan
cAbdullah ibn cAmr ibn al-cA -
s.
) seperti mana Ibn cUmar yang dicalonkan oleh
Abu - Mu- sa al-Ashcari-.
32 cUmar Abu- al-Nasr, al-Mawsu-cah al-Ta-ri-khiyyah, hlm. 62.
33 Ibn Kathi-r, al-Bida-yah wa al-Niha-yah, jld. 7, hlm. 260.
34 al-T.
abari-, Ta-ri-kh al-Umam, jld. 3. hlm. 111.
35 al-T.
abari-, Ta-ri-kh al-Umam, jld. 3, hlm. 112.
36 Ibid, hlm. 112.
JT38E[6B].pmd 84 02/16/2007, 21:31
PERISTIWA TAH. KI-M ANTARA ‘ALI- DAN MU‘A- WIYAH (TAHUN 36 H) 85
Bukti-bukti yang tersebut tadi, jelas menggambarkan pendirian sebahagian sahabat
yang melihat pemilihan calon khalifah masih terbuka dan belum muktamad
sepenuhnya. Ini berlaku disebabkan kemungkinan berikut:
(i) Terdapat unsur desakan di dalam pelantikan Saidina cAli- yang menyebabkan
keabsahan pelantikannya sebagai khalifah diragui. Al-T. abari- mencatatkan
pendirian Saidina cAli- yang menolak pelantikannya pada peringkat awal sebagai
khalifah setelah kematian Saidina cUthma - n. Walau bagaimanapun, setelah
didesak beliau akhirnya bersetuju menerimanya untuk mengelakkan perpecahan
umat yang lebih dahsyat lagi.37
(ii) Kriteria pemilihan cAli- sebagai khalifah masih belum terlaksana sepenuhnya
kerana terdapat sebahagian sahabat seperti cAmr ibn al-cA -
s.
dan Muca - wiyah yang
telah menangguhkan baiah mereka sehingga isu pembunuhan Saidina cUthma- n
diselesaikan terlebih dahulu.
7.0 ISU KONTROVERSIAL MENGENAI PERISTIWA TAH. KI-M
Isu yang sering dibahaskan oleh sejarawan mengenai peristiwa Tah.ki-m berkisar pada
kesahihan tindakan cAmr ibn al-cA -
s.
yang telah membuat helah dan tipu daya dalam
rundingan majlis Tah. ki-m. Selain itu, isu pemecatan Saidina cAli- dari jawatannya
sebagai khalifah merupakan isu penting dalam Peristiwa Tah. ki-m.
Menurut riwayat sejarah yang masyhur seperti yang dicatatkan oleh al-T. abari-, Ibn
al-Athi-r dan lain-lain, wakil Muca - wiyah iaitu cAmr ibn al-cA -
s.
telah memperdayakan
wakil Saidina cAli - iaitu Abu- Mu- sa al-Ashcari- dengan meminta Abu- Mu- sa al-Ashcariberucap
terlebih dahulu mengisytiharkan perlucutan jawatan cAli - dan Muca - wiyah.
Setelah itu cAmr ibn al-cA -
s.
berucap memperakui perlucutan jawatan yang dibuat
oleh Abu - Mu- sa al-Ashcari- dan kemudiannya melucutkan jawatan cAli - tetapi
mengekalkan jawatan Muca - wiyah.38
7.1 Pandangan Sejarawan Mengenai Peristiwa Tah. ki-m
Para sejarawan berbeza pendapat mengenai kesahihan cerita berlakunya penipuan
dan pemecatan jawatan khalifah dalam majlis Tah.
ki-m. Sebahagian sejarawan
menerimanya dan sebahagian lain menolaknya berdasarkan hujah masing-masing.
Berikut adalah beberapa pandangan sejarawan mengenai isu kontroversial tersebut:
37 Ibid, hlm. 80.
38 Ibid, hlm. 113; al-cAzi-z, Husayn Qa- sim, 1971, Mu-jaz Ta-ri-kh al-cArab wa al-Isla-m. Beirut: Maktabat
al-Nahdah, hlm. 163.
JT38E[6B].pmd 85 02/16/2007, 21:31
86 NURAZMALLAIL MARNI
(a) Al-Yacqu- bi- dan al-Bala- dhuri menyokong cerita ini dan menyifatkan cAmr ibn alcA
-
s.
telah memperdayakan Abu- Mu- sa al-Ashcari-.39 Selain itu, seorang sejarawan
barat yang bernama Osborn turut membuat tanggapan yang sama dengan
menyatakan bahawa Abu- Mu- sa al-Ashcari- telah diperdayakan oleh cAmr ibn alcA
-
s.
.40
(b) Ah.
mad Shalabi- berpendapat bahawa Peristiwa Tah. ki-m tidak mempunyai
implikasi yang besar kerana ia lebih merupakan helah daripada Muca - wiyah untuk
mengelak daripada mengalami kekalahan dalam Peperangan Siffin.41 Menurut
cAbd al-Kha- liq pula, ia merupakan suatu langkah yang biasa dilakukan dalam
peperangan untuk mengelak dari mengalami kekalahan.42
(c) Berkata al-Mascu - di- dalam kitabnya Muru-j al-Dhahab:
“Aku mendapati dalam riwayat-riwayat yang lain menyatakan bahawa keduaduanya
(Abu- Mu-sa dan cAmr ibn al-cA
-
s.
) telah bersepakat mengenai pelucutan
jawatan cAli-dan Muca-wiyah dan menjadikan perlantikan khalifah sebagai
urusan syura.”43
Kenyataan beliau ini bertepatan dengan pendapat Ibn Kathi-r yang dirakamkan
dalam kitab sejarah karangannya, al-Bida-yah wa al-Niha-yah,44
Dalam kenyataan yang lain, al-Mascu - di- menyebut bahawa:
“Peristiwa Tah.
ki-m yang berlaku hanya melibatkan persetujuan yang
terkandung di dalam sahifah peringkat kedua termasuklah pengakuan Abu-
Mu-sa al-Ashcari-mengenai kematian cUthma-n yang dibunuh secara kejam/
zalim. Selain itu, kedua-dua wakil tidak membuat sebarang ucapan perlucutan
jawatan kerana tiada persetujuan dicapai setelah cAmr ibn al-cA
-
s.
hanya
mencadangkan Muca-wiyah dan dirinya sendiri sebagai calon khalifah dengan
tujuan mempersendakan Abu- Mu-sa al-Ashcari-.”45
Marzuki Hj Mahmood menyokong riwayat di atas dan menyifatkannya sebagai
lebih munasabah dan relevan dengan semua suasana yang wujud seperti suasana
39 al-Yacqu- bi-, Ta-ri-kh al-Yacqu-bi-, hlm. 90; al-Bala-dhuri-, Ansa-b al-Ashra-f, jld. 3, hlm. 121.
40 Osborn, Robert Durie, 1976, Islam Under the Arabs, London: Longmans, Green and Co, hlm. 120.
41 Ahmad Shalabi-, 1988, Mawsu-cat al-Ta-ri-kh al-Isla-mi. jld. 3, hlm. 649.
42 cAbd al-Kha - liq Sayyid Abu- Rabi-ah, cAmr ibn al-cA-s.
: Bayn Yadayy al-T. a-ri-kh, hlm. 332.
43 al-Mascudi-,
Muru-j al-Dhahab, jld. 3, hlm. 148.
44 Ibn Kathi-r, al-Bida-yah wa al-Niha-yah, jld. 7, hlm. 283.
45 al-Mascudi-,
Muru-j al-Dhahab, jld. 3, hlm. 150.
JT38E[6B].pmd 86 02/16/2007, 21:31
PERISTIWA TAH. KI-M ANTARA ‘ALI- DAN MU‘A- WIYAH (TAHUN 36 H) 87
kemasyarakatan, kekuatan beragama dan keluhuran budi. Untuk memperkuatkan
pendapatnya beliau mengatakan bahawa:
“Dalam hal ini pandangan Dr. Ibra-hi-m Sawa-t, Dr. Mahmu-d Ziya-dah dan
Dr. H. assan Ibra-him H. assan adalah lebih akur dengan suasana keIslaman
dan peristiwa yang berlaku, antaranya kami berpendapat bahawa riwayat al-
Mascu-di- adalah lebih hampir kepada rasional”.46
(d) Al-Qa-d.
i- ibn al-cArabi- pula menafikan kebenaran cerita ini di dalam kitabnya
‘al-cAwa-s.
im min al-Qawa-s.
im’ dengan mengatakan:
“Ini semua adalah pembohongan yang nyata, sesungguhnya ia direka oleh
golongan bidaah untuk tatapan raja-raja dan diwarisi oleh golongan yang
gemarkan maksiat dan bidaah secara terang-terangan lagi nyata. Apa yang
diriwayatkan oleh ulama’ yang thiqah dan tha-bit adalah cAmr ibn al-cA
-
s.
telah turut sama melucutkan jawatan Muca-wiyah”.
Menurut beliau lagi, al-Da- ruqut.ni- telah meriwayatkan melalui sanadnya daripada
Hudhayn ibn al-Mundhir bahawa cAmr ibn al-cA -
s.
telah melucutkan jawatan
Muca - wiyah.47
(e) Muhibb al-Di-n al-Khat.i-b dan Maulana Muhammad cAli- menolak cerita ini dengan
alasan-alasan berikut:
(i) Selepas berlakunya Peristiwa Tah. ki-m didapati kedua-dua pemimpin
(cAli - dan Muca - wiyah) masih terus kekal berkuasa ke atas wilayah masingmasing.
(ii) Jika yang dimaksudkan dengan ‘al-amr’ ialah kuasa kepimpinan umum
dan kuasa sebagai ami-r al-mukmini-n maka Muca - wiyah semasa Peristiwa
Tah. ki-m belum lagi menjadi imam (khalifah) hingga mendorongcAmr ibn
al-cA -
s.
untuk menetapkannya sebagai khalifah.
(iii) Punca kekeliruan cerita ini adalah kejahilan mengenai hakikat sebenar
bahawa Muca - wiyah pada masa itu masih belum menjadi khalifah dan beliau
juga tidak mendakwa dirinya sebagai khalifah hingga mendorong cAmr
ibn al-cA -
s.
untuk melucutkannya dari jawatan khalifah. Apa yang telah
disepakati oleh Abu - Mu- sa al-Ashcari- dan cAmr ibn al-cA -
s.
adalah
menyerahkan urusan pelantikan khalifah kepada para sahabat Rasulullah
46 Marzuki Hj Mahmood, 1994, Isu-isu Kontroversi Dalam Sejarah Pemerintahan Khulafa’ al-Rasyidin,
Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, hlm. 180.
47 Lihat Ibn al-Athi-r, al-Ka-mil fi- al-Ta-ri-kh, jld. 3, hlm. 208 (dlm nota kaki).
JT38E[6B].pmd 87 02/16/2007, 21:31
88 NURAZMALLAIL MARNI
yang terkemuka dan diredhai oleh baginda sehingga akhir hayatnya. Oleh
itu, persetujuan Tah.
ki-m tidak melibatkan Muca - wiyah kerana beliau belum
menjadi khalifah dan beliau tidak berperang kerana menuntut jawatan
khalifah bahkan beliau menuntut hukuman qisas ke atas mereka yang
membunuh Saidina cUthma - n. Apabila kedua wakil tersebut bersetuju untuk
menyerahkan urusan perlantikan khalifah kepada tokoh dan sahabat
Rasulullah yang utama, maka Tah.
ki-m hanya menyentuh satu perkara sahaja
iaitu ‘al-ima-mah’ atau kepimpinan umat.
(iv) Selain itu, Muca - wiyah juga tidak mendakwa dirinya sebagai khalifah kecuali
setelah Saidina al-H. asan ibn cAli- memberikan baiah kepadanya sebagai
khalifah pada tahun 41 H. Selepas peristiwa itu, barulah Muca - wiyah memakai
gelaran ami-r al-mukmini-n’.48
(f) Marzuki Hj Mahmood menolak sekeras-kerasnya cerita ini di dalam bukunya
“Isu-isu Kontroversi Dalam Sejarah Pemerintahan Khulafa’ al-Rasyidin”. Beliau
mengatakan bahawa apa yang dikatakan oleh sejarah mengenai keputusan keduadua
pengadil memecat cAli - dan Muca - wiyah dari jawatan masing-masing adalah
sesuatu yang amat palsu kerana:
(i) Peristiwa pemecatan itu ke atas cAli - memang kena pada tempatnya, sebab
ia berjawatan khalifah, tetapi bagi Muca - wiyah, apa yang dipecat daripadanya?
Ini kerana Muca - wiyah pada waktu itu bukan seorang khalifah dan
bukan pula seorang gabenor. Jawatan gabenornya sudah lama dipecat oleh
khalifah cAli-.
(ii) Bahkan yang lebih palsu lagi, apa yang dikatakan kononnya cAmr ibn
al-cA -
s.
menipu Abu- Mu- sa al-Ashcari- dengan mengekalkan Muca - wiyah.
Soalnya, apakah yang dikekalkan oleh cAmr itu? Jawatan sebagai khalifah
atau sebagai gabenor? Kedua-dua jawatan itu tidak berhak dikekalkan,
kerana ia sememangnya tidak ada pada Muca - wiyah. Cuma yang masih
ada pada Muca - wiyah ialah pengaruh dan kuasa pimpinannya ke atas
masyarakat Syam, serta sifatnya sebagai ketua pemberontak dari Syam.
Jadi, apakah pernah berlaku dalam mana-mana sejarah, pengadil atau hakim
negara menjatuhkan hukuman melucutkan pengaruh dan kuasa pimpinan
seseorang dari kumpulan pimpinannya, atau melucutkan seorang ketua
pemberontak dari mengetuai pemberontak yang lain?49
48 Ibid, hlm. 208; Maulana Muhammad cAli-, 1951, The Early Cali phate, Lahore: Ahmadiyyah Anjuman
Ishaat Islam, hlm. 302.
49 Marzuki Hj Mahmood, Isu-isu Kontroversi, hlm. 186.
JT38E[6B].pmd 88 02/16/2007, 21:31
PERISTIWA TAH. KI-M ANTARA ‘ALI- DAN MU‘A- WIYAH (TAHUN 36 H) 89
(g) Seorang pengkaji sejarah Islam dari Pakistan iaitu S.M Imamuddin
berpendapat bahawa riwayat cerita tersebut kelihatannya telah direka oleh
sejarawan kerajaan cAbba - siyyah dengan tujuan untuk memfitnah kerajaan
Umawiyyah dan penyokong utamanya iaitu cAmr ibn al-cA -
s.
.50 Pendapat
beliau kelihatannya hampir sama dengan Philip K Hitti (1970 : 181) yang
mengatakan;
“ The current tradition is that the two umpires agreed to deposed both
principals, thus clearing the way for a ‘dark horse’; but after the elder of the
two, Abu Musa, had stood up and declared the cali phate of his master null and
void, ‘Amr betrayed his colleague and confirmed Mu’awiyah. But the critical
studies of Pere Lammens, preceded by those of Wellhausen, tend to show that
this tradition reflects the view of the Iraqi school, to which most of our extant
sources belong, which flourished under the Abbasids-the Umayyads’ mortal
enemies”.51
(h) T.
aha H. usayn mengutarakan pendapatnya yang agak unik. Beliau berpendapat
bahawa Peristiwa Tah. ki-m merupakan suatu pakatan sulit antara al-Ashcas ibn
Qays dan cAmr ibn al-cA -
s.
demi mencapai kepentingan duniawi masing-masing.
Antara hujah yang dikemukakan beliau ialah:
(i) Latar belakang peribadi al-Ashcas ibn Qays al-Kindi- yang mencurigakan
dan diragui. Beliau telah memeluk Islam pada zaman Nabi dan kemudiannya
kembali murtad setelah kewafatan baginda serta bertindak menghasut
kaumnya agar menentang Saidina Abu- Bakr. Setelah ditewaskan dalam
peperangan beliau kembali ke Madinah untuk bertaubat. Pada zaman
pemerintahan cUthma- n beliau memegang beberapa jawatan di Parsi dan
kemudiannya dipecat pada zaman pemerintahan cAli.52 Ini bermakna
terdapat unsur ingin membalas dendam dari al-Ashcas terhadap tindakan
cAli yang telah memecatnya.
(ii) Sebelum berlakunya Peristiwa Tah.ki-m peringkat pertama pada Safar 37 H,
tentera kedua belah pihak berada dalam keadaan aman pada bulan
Muharram. Keadaan ini memungkinkan andaian bahawa al-Ashcas ibn
Qays telah menghubungi cAmr ibn al-cA -
s.
untuk membuat pakatan sulit
mereka.53
50 Imamuddin, S.M, 1967, A Political History of the Muslims (Prophet and Pious Caliph), Dacca, Pakistan:
Zeeco Press, hlm. 218.
51 Hitti, Philip K, 1970, History of the Arabs, London and Basingstoke: The Macmillan Press. Ltd, hlm.
181.
52 Taha Husayn, 1966, al-Fitnah al-Kubra-, jld. 2, hlm. 80-81.
53 Ibid, hlm. 81.
JT38E[6B].pmd 89 02/16/2007, 21:31
90 NURAZMALLAIL MARNI
(iii) Peranan al-Ashcas ibn Qays dalam pemilihan wakil Tah. ki-m ialah beliau
merupakan orang yang memaksa Saidina cAli - agar melantik Abu- Mu- sa
sebagai wakil ke majlis Tah. ki-m.54
(iv) Reaksi al-Ashcas ibn Qays terhadap Sahifah Tah.
ki-m peringkat pertama
kelihatan beliau begitu gembira sekali dengan keputusan untuk menamatkan
peperangan dan menyelesaikannya melalui majlis Tah. ki-m.55
Penulis berpandangan bahawa pendapat T. aha H. usayn agak keterlaluan khususnya
terhadap peribadi cAmr ibn al-cA -
s.
yang merupakan sahabat Rasulullah. Sememangnya
diakui bahawa para sahabat itu tidak maksum atau terpelihara daripada dosa tetapi
adalah suatu yang sukar untuk diterima bahawa seorang sahabat sanggup melakukan
pakatan sulit yang melibatkan nyawa puluhan ribu orang dan menjejaskan kestabilan
politik negara Islam semata-mata kerana ingin mencapai kepentingan duniawinya.
Selain itu, sebahagian sejarawan Islam yang muktabar seperti Ibn Kathi-r telah memberi
penghormatan kepada al-Ashcas ibn Qays dengan meletakkan ucapan “rahimahullah”
(semoga Allah mencucuri rahmat ke atasnya) ketika mencatat nama beliau dalam
kitab al-Bida - yah karangannya.56
7.2 Analisis dan Kesimpulan
Melihat kepada perbezaan pandangan sejarawan mengenai isu Tah. ki-m dapat
disimpulkan bahawa pendapat yang menerima cerita penipuan cAmr ibn al-cA -
s.
dalam
majlis Tah. ki-m lebih berdasarkan sumber riwayat yang diterima semata-mata.
Sementara itu, pendapat yang menolak kesahihan cerita tersebut adalah berdasarkan
hujah logik yang disokong oleh beberapa riwayat yang menjelaskan realiti jalannya
peristiwa.
Oleh yang demikian, penulis berpandangan bahawa pendapat yang menolak
kesahihan cerita penipuan cAmr ibn al-cA -
s.
dalam majlis Tah. ki-m adalah lebih kuat
dan patut menjadi pegangan umat Islam. Pendapat ini bersesuaian dengan ajaran
Islam yang menganjurkan umatnya supaya bersangka baik terhadap saudara
seagamanya. Apatah lagi cerita tersebut melibatkan dua peribadi tokoh sahabat iaitu
Abu - Mu- sa al-Ashcari- dan cAmr ibn al-cA -
s.
yang pernah dididik dan diasuh oleh
Rasulullah s.a.w. sendiri.
Selain itu, pandangan tokoh sejarawan mutakhir iaitu Mahmud Sha- kir di dalam
kitabnya ‘al-Ta-rikh al-Isla-mi’ perlu diambil kira dan direnungi. Antara lain beliau
menegaskan bahawa perhimpunan itu berakhir tanpa sebarang persepakatan kedua
pihak dan tidak sepatutnya sahabat seperti Abu- Mu- sa al-Ashcari- disifatkan sebagai
54 Ibid, hlm. 82.
55 Ibid, hlm. 86.
56 Ibn Kathi-r, al-Bida-yah wa al-Niha-yah, jld. 7, hlm. 274.
JT38E[6B].pmd 90 02/16/2007, 21:31
PERISTIWA TAH. KI-M ANTARA ‘ALI- DAN MU‘A- WIYAH (TAHUN 36 H) 91
seorang yang bodoh atau lemah daya fikirnya. Begitu juga halnya dengan cAmr ibn
al-cA -
s.
yang tidak sepatutnya disifatkan sebagai seorang penipu, kurang pegangan agama
dan tidak menepati janji.57
Seandainya cerita tersebut adalah benar, maka pandangan yang sederhana
mengenainya boleh diambil seperti pandangan Ibn Kathi-r yang mengatakan;
“cAmr ibn al-cA
-
s.
berpandangan bahawa tidak patut kaum muslimin dibiarkan
tanpa mempunyai khalifah yang akan membawa kepada kemudaratan yang
besar, maka beliau bertindak melantik Muca - wiyah sebagai khalifah demi
mencapai kemaslahatan tersebut, dan ijtihad itu ada kalanya salah dan ada
kalanya betul.”58
Hakikat yang perlu kita akui secara terbuka adalah sebarang konflik atau perselisihan
yang timbul semasa Peristiwa Tah.ki-m merupakan ijtihad para sahabat dan tabiin. Ini
kerana Peristiwa Tah.ki-m bersifat semasa dan memerlukan kepada pengamatan politik
yang tertentu. Hal ini jelas apabila Muca - wiyah sendiri sebenarnya tidak menafikan
kelebihan cAli- dan kewajarannya menjadi khalifah. Akan tetapi, ijtihadnya membawa
beliau berpendapat bahawa tindakan terhadap pembunuh ‘Uthma- n mesti diambil
terlebih dahulu sebelum urusan baiah kepada khalifah disempurnakan.
8.0 PENUTUP
Antara pengajaran yang dapat kita ambil daripada Peristiwa Tah. ki-m ialah sikap
memaksa pemimpin menuruti pandangan pengikut dalam membuat keputusan boleh
mendatangkan bahaya kepada kumpulan. Sikap ini jelas diamalkan pengikut Saidina
cAli- yang tidak memberikan ruang dan kebebasan kepada beliau selaku ketua untuk
membuat keputusan malah ada kalanya mereka mengancam akan membunuhnya
atau menentangnya jika beliau enggan menerima pendapat mereka. Kesan daripada
itu berlaku perpecahan dalaman yang membawa kepada kekalahan mereka.
Selain itu, sikap taat setia, bersatu hati dan menghormati pandangan pemimpin
seperti yang diamalkan pengikut Muca - wiyah boleh dijadikan contoh dalam konteks
disiplin dan ketaatan kepada pemimpin. Sikap positif tersebut telah memberikan hasil
yang baik iaitu terselamat dari kekalahan di medan perang dan memperolehi kejayaan
dan kemenangan di meja rundingan.
57 Mah.mu- d Sha - kir, 1983, al-Ta-ri-kh al-Isla-mi. jld. 3, Beirut: al-Maktab al-Isla - mi-, hlm. 277.
58 Ibn Kathi-r, al-Bida-yah wa al-Niha-yah, jld. 7, hlm. 284.
JT38E[6B].pmd 91 02/16/2007, 21:31
92 NURAZMALLAIL MARNI
RUJUKAN
cAbd Al-Kha- liq Sayyid Abu Ra - biyah. 1988. cAmr ibn al-cA-s.
: Bayn Yadayy al-Ta-ri-kh. Kaherah: al-Zahra- ’ li al-Iclam
al-cArabi-.
al-cAzi-z, H. usayn Qa- sim. 1971. Mu-jaz Ta-ri-kh al-cArab wa al-Isla-m. Beirut: Maktabat al-Nahdah.
al-Bala-dhuri-, Ah.
mad ibn Yah. ya- ibn Ja- bir. 1996. Ansa-b al-Ashra-f. Beirut: Da- r al-Fikr.
Gabrieli, Francesco. 1965. A Short History of the Arabs. Great Britain: Bristol Typesetting Co. Ltd.
Hitti, Philip K. 1970. History of the Arabs. London and Basingstoke: The Macmillan Press. Ltd.
Ibn Abi- al-H.
adi-d. 1965. Syarh.
Nahj al-Bala-ghah. t.tp: Da - r Ih. ya- ’ al-Kutub al-cIlmyyah.
Ibn al-Athi-r, Abu- al-H. asan cAli- ibn Muh. ammad al-Shayba- ni-, 1987. al-Ka-mil fi- al-Ta-ri-kh. Beirut: Da- r al-Kutub
al-cIlmiyyah.
Ibn Kathi-r, Abu - al-Fida- ’. 1966. al-Bida-yah wa al-Niha-yah. Beirut: Maktabat al-Maca - rif.
Ibn T. iqt.aqa- , Muh.
ammad ibn cAli- ibn T.
aba - t.iba- , 1966, al-Fakhri- fi- al-Ada-b al-Sult.a-niyyah wa al-Duwal al-Islamiyyah,
Beirut: Da- r Bayru- t.
Ibra - him Ani-s. et at. t.th. al-Mucjam al-Wasi-t.
. Beitut: Da- r al-Macrifah.
Imamuddin, S.M. 1967. A Political History of the Muslims (Prophet and Pious Caliphs). Dacca, Pakistan: Zeeco Press.
Kamus Dewan. 2000. Ed. ke-3. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Mahayudin Yahya. 1989. Ensiklopedia Sejarah Islam. Bangi: Penerbit UKM Bangi.
Mah.mu- d Sha - kir. 1983. al-Ta-ri-kh al-Isla-mi. Beirut: al-Maktab al-Isla- mi-.
Marzuki Hj Mahmood. 1994. Isu-isu Kontroversi Dalam Sejarah Pemerintahan Khulafa’ al-Rasyidin. Kuala
Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
al-Mascudi-,
Abu- al-Hasan cAli- ibn H. usayn ibn ‘Ali- al-Mascudi,
1970, Muru-j al-Dhahab wa Maca-din al-Jawhar.
Beirut: Barbin De Minar & Bafih De Kirtai.
Maulana Muhammad Ali. 1951. The Early Caliphate. Lahore: Ahmadiyyah Anjuman Ishaat Islam.
Osborn, Robert Durie. 1976. Islam Under the Arab. London: Longmans, Green and Co.
Qalcaji-. & Qunaybi - . 1988. Mucjam Lughat al-Fuqaha-’. Beirut: Da- r al-Nafa - ’is.
Shalabi-, Ah. mad. 1988. Mawsu-cat al-Ta-ri-kh al-Isla-mi. Kaherah: Maktabat al-Nahdah al-Misryyah.
al-T. abari - , Abu Jacfar Muh.
ammad ibn Jari-r, 1988, Ta-ri-kh al-Umam wa al-Mulu-k, Beirut: Da- r al-Kutub alcIlmiyyah.
Taha Husayn. 1966. al-Fitnah al-Kubra-. Beirut: Da- r al-Macrifah.
cUmar Abu- al-Nas.r. 1962. al-Mawsu-cah al-Ta-ri-khiyyah: Muca-wiyah ibn Abi- Sufya-n. Beirut: al-Maktabah al-
Ahliyyah.
al-Yacqubi-, Ah. mad ibn Abi- Yacqu- b ibn Jacfar ibn Wahb ibn Wa-d.ih. al-Ka - tib al-cAbba- si-. 1993. Ta-rikh al-
Yacqu-bi- . . Beirut: Mucassast al-Acla-mi- li al-Mat.hu- ca - t.
JT38E[6B].pmd 92 02/16/2007, 21:31
Tidak ada komentar:
Posting Komentar