Jumat, 08 Juli 2011

PERISTIWA TAH. KI-M ANTARA ‘ALI- DAN MU‘A- WIYAH (TAHUN 36 H) 75

Jurnal Teknologi, 38(E) Jun. 2003: 75–92

© Universiti Teknologi Malaysia

PERISTIWA TAH.

KI-M ANTARA CALI - DAN MUCA - WIYAH

(TAHUN 36 H) : SUATU KAJIAN DAN PENGAJARAN

NURAZMALLAIL MARNI*

Abstrak. Tulisan ini membincangkan Peristiwa Tah. ki-m iaitu persetujuan antara Saidina cAli - dan

Mu‘a - wiyah pada tahun 36 H untuk menerima keputusan wakil-wakil yang dilantik dalam

menyelesaikan perselisihan antara mereka. Objektif kajian ini ialah untuk memberikan penjelasan

menangani peristiwa tersebut. Kajian ini meliputi perbincangan dari beberapa aspek seperti faktor

pendorong Peristiwa Tah.

ki-m, gambaran peristiwa pada peringkat permulaan dan peringkat

perhimpunan wakil kedua pihak. Kajian ini juga membuat analisis terhadap faktor-faktor kegagalan

Saidina cAli - menangani isu Tahkim dan justifikasi pendirian beberapa sahabat mengenai perlantikan

‘Ali sebagai khalifah. Fokus utama kajian tertumpu pada sejauhmana kebenaran cerita yang mengatakan

bahawa wakil pihak Muca - wiyah iaitu cAmr ibn Al-cA -

s.

telah memperdayakan wakil pihak Saidina

cAli- iaitu Abu- Mu- sa- al-As.hcari - hingga berjaya melucutkan jawatan khalifah daripada Saidina cAlidan

mengekalkan kedudukan Muca - wiyah. Kajian mendapati pendapat yang menerima cerita penipuan

cAmr ibn Al-cA -

s.

dalam majlis Tah.

ki-m lebih berdasarkan sumber riwayat, sementara pendapat yang

menolak kesahihannya adalah berdasarkan hujah akal yang disokong oleh beberapa riwayat yang

menjelaskan realiti sebenar peristiwa. Ini bermakna pandangan yang mengatakan bahawa Abu- Mu- saal-

As.hcari - adalah seorang yang bodoh sementara cAmr ibn Al-cA -

s.

adalah seorang penipu, kurang

pegangan agama dan tidak menepati janji merupakan pandangan yang salah dan perlu dijauhi.

Kanta kunci: Peristiwa Tahkim, Saidina cAli - , Muawiyah, cAmr ibn Al-cA -

s. , Abu- Mu- sa- al-As.hcari-

Abstract. This article focusses on the event of tahkim; an agreement between Caliph cAli - and

Muawiyah to enable their representatives discuss and find solution for their dispute. A thorough

explanation is important in order to clear untruthful narration that surrounded the event. The discussion

will include factors that led to the event, the developments of the event, and the meeting itself. This

research will also focus on the factors which led to Caliph cAli - ’s failure in the tahkim as well as

justifications of the companions on the appointment of cAli- as caliph. The main focus will be on

whether cAmr ibn Al-cA -

s.

manipulated and cheated cAli - ’s representative, Abu- Mu- sa- al-As.hcariloosing

cAli- which led to his position as the caliph to Muawiyah. This research suggests that the current

perceptions of Muslims on the issues are baseless and should be avoided.

Key word: Event of Tahkim, Caliph cAli-, Muawiyah, cAmr ibn Al-cA -

s.

, Abu- Mu- sa- al-As.

hcari-

1.0 PENGENALAN

Penulisan sejarah Islam khususnya mengenai peristiwa yang berlaku pada zaman

awal Islam mudah terdedah kepada beberapa elemen negatif yang mungkin

* Pusat Pengajian Islam & Pembangunan Sosial, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor,

MALAYSIA.

JT38E[6B].pmd 75 02/16/2007, 21:30

76 NURAZMALLAIL MARNI

mencemarkan kesucian imej Islam dan peribadi mereka yang terlibat. Keadaan ini

mungkin dipengaruhi oleh gaya penulisan sejarawan terdahulu yang kelihatannya

lebih cenderung kepada metodologi penceritaan melalui riwayat dan kurang

perbahasan mengenai kesahihannya dari sudut riwayat dan logik.

Kekeliruan mengenai isu-isu kontroversial zaman awal Islam juga disebabkan oleh

musuh-musuh Islam yang berusaha untuk mencemar dan mengelirukan fakta sebenar

sejarah. Tambah menyedihkan ialah terdapat sebilangan umat Islam yang

membincangkan isu-isu tersebut tanpa mengkajinya dahulu lalu secara tidak sedar

mereka telah menyebarkan fakta-fakta yang mengelirukan hasil ciptaan musuh.

Antara peristiwa yang perlu diberikan perhatian dan perbahasan secara ilmiah ialah

Peristiwa Tahkim yang berlaku pada tahun 36 Hijrah. Ini kerana Peristiwa Tahkim

melibatkan beberapa orang sahabat Nabi seperti Saidina cAli- ibn Abi Ta- lib, Muca -

wiyah ibn Abi- Sufya- n, Abu- Mu- sa al-Ashcari- dan cAmr ibn al-cA -

s.

.

Peristiwa Tah. ki-m merupakan salah satu peristiwa yang bersifat kontroversial dan

menarik untuk dikaji. Terdapat pelbagai pandangan dan tafsiran mengenai peristiwa

ini lantaran kesan dan pengaruhnya yang begitu besar kepada sejarah hingga

membawa kepada kemunculan beberapa golongan seperti Khawa- rij dan Syiah.

Melalui penulisan ini penulis berharap dapat memberikan suatu penjelasan yang lebih

menyeluruh mengenai Peristiwa Tah.

ki-m di samping membetulkan beberapa

kekeliruan terhadapnya.

2.0 DEFINISI TAH. KI-M

Perkataan ‘al-tah.ki-m’ dari sudut bahasa adalah masdar atau kata nama terbitan bagi

‘h. akkama’ yang bermaksud melantik seseorang menjadi hakim untuk mengadili

sesuatu perkara.1 Selain itu, istilah ‘al-h. ukumah’ turut digunakan sejarawan untuk

merujuk kepada perkataan tah.ki-m atau pengadilan. Menurut Kamus Dewan, tah.ki-m

didefinisikan sebagai perihal melantik hakim, pengangkatan hakim; bertahkim

bermaksud memakai hakim dalam pertelingkahan.2

Dari sudut istilah pula, al-tah.

ki-m didefinisikan sebagai persetujuan kedua pihak

yang bertelagah untuk menerima keputusan pihak tertentu dalam menyelesaikan

perselisihan mereka.3 Berdasarkan kepada definisi ini, maksud Peristiwa Tah. ki-m di

sini secara lebih khusus ialah persetujuan pihak Saidina cAli dan pihak Muca - wiyah

yang bertelagah untuk menerima keputusan kedua-dua hakim atau pengadil yang

dilantik dalam menyelesaikan perselisihan antara mereka.

1 Ibra - him Ani-s & rakan-rakan, (t.th), al-Mucjam al-Wasi-t. , Beirut: Da- r al-Macrifah, hlm. 190.

2 Kamus Dewan. 2000. Ed. ke-3, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, hlm. 1344.

3 Qalcaji- & Qunaybi-, 1988, Mucjam Lughat al-Fuqaha-’, Beirut: Da - r al-Nafa- ’is, hlm. 123.

JT38E[6B].pmd 76 02/16/2007, 21:30

PERISTIWA TAH. KI-M ANTARA ‘ALI- DAN MU‘A- WIYAH (TAHUN 36 H) 77

3.0 FAKTOR UTAMA PERISTIWA TAH. KI-M

Sebelum kita melangkah lebih jauh lagi, adalah lebih baik jika kita tinjau dahulu

beberapa faktor yang menjadi pendorong utama sehingga berlakunya Peristiwa

Tah. ki-m. Umumnya terdapat dua faktor utama yang membawa kepada tercetusnya

Peristiwa Tah. ki-m iaitu:

(i) Cadangan cAmr ibn al-cAs agar Peperangan Siffin diberhentikan dengan cara

menjulang al-Qur’an dan menyeru kepada tah.ki-m.

(ii) Desakan majoriti pengikut Saidina cAli - supaya menerima cadangan tah.ki-m

lantaran Peperangan Siffin telah berlangsung dalam tempoh yang terlalu lama,

iaitu 110 hari dengan 90 siri pertempuran tanpa berkesudahan. Selain itu, mereka

juga telah kehabisan bekalan makanan dan alat-alat senjata serta jumlah tentera

yang cedera semakin banyak.4

Idea menjulang mashaf untuk memberhentikan Peperangan Siffin dan seruan

kepada tah.ki-m merupakan suatu strategi daripada cAmr ibn al-cA -

s.

yang menyokong

Muca - wiyah. Objektif utama strategi cAmr ibn al-cA -

s.

adalah untuk mengelak daripada

mengalami kekalahan di tangan tentera Saidina cAli-. Di samping itu, langkah ini

dapat memecahbelahkan tentera Saidina cAli- melalui perselisihan pendapat sesama

mereka dalam membuat keputusan sama ada menerima tah.ki-m atau menolaknya.5

Ekoran daripada itu, kebanyakan pengikut Saidina cAli- telah bersetuju untuk

menerima tah.

ki-m bahkan sebahagian mereka telah memaksa Saidina cAli- agar

menerimanya. Ibn cAbba - s dan Ma - lik ibn H.a - rith al-Ashtar turut bersependapat dengan

Saidina cAli- yang tidak mahu menerima tah.ki-m dan ingin meneruskan peperangan

kerana mereka sudah hampir mencapai kemenangan.6

Perselisihan pendapat timbul sekali lagi ketika membuat pemilihan al-hakam atau

wakil Saidina cAli - ke majlis tah.

ki-m. Hasil desakan yang kuat daripada al-Ashcas ibn

Qays yang disokong oleh kumpulan al-Qurra - 7 maka Abu - Mu- sa al-Ashcari- telah

4 al-Mascudi-,

Abu- al-Hasan cAli - ibn H. usayn ibn ‘Ali- al-Mascudi,

1970, Muru-j al-Dhahab wa Maca-din al-

Jawhar, jld. 3, Beirut: Barbih De Minar & Bafih De Kirtai, hlm. 143; Mahayudin Yahya, 1989,

Ensiklopedia Sejarah Islam, 1990, jld. 5, Penerbit UKM Bangi. hlm. 1418.

5 al-T.

abari-, Abu Jacfar Muh. ammad ibn Jari-r, 1988, Ta-ri-kh al-Umam wa al-Mulu-k, jld. 3,Beirut: Da- r al-

Kutub al-cIlmiyyah, hlm. 101; al-Bala - dhuri-, Ah.

mad ibn Yah. ya- , 1996, Ansa-b al-Ashra-f, jld. 3, Beirut:

Da- r al-Fikr, hlm. 103.

6 Ibn T. iqt.aqa- , Muh. ammad ibn cAli- ibn T. aba - t.iba - , 1966, al-Fakhri- fi- al-Ada-b al-Sult.a-niyyah wa al-

Duwal al-Isla-miyyah, Beirut: Da - r Bayru- t, hlm. 91.

7 Ahl al-Qurra- ’ ialah golongan yang kuat beribadah dan membaca al-Qur’an tetapi mereka tidak

begitu memahami tafsiran isi kandungannya kecuali secara zahir sahaja.

JT38E[6B].pmd 77 02/16/2007, 21:30

78 NURAZMALLAIL MARNI

dipilih sebagai wakil mereka ke majlis tah.ki-m.8 Pemilihan ini jelas bertentangan dengan

pendapat Saidina cAli yang lebih cenderung memilih Ibn cAbba- s atau al-Ashtar sebagai

wakilnya ke majlis tah.ki-m.9

Melihat kepada situasi ini, menjadi jelas kepada kita akan kebijaksanaan cAmr ibn

al-cA -

s.

yang telah menggunakan taktik pecah perintahsehingga berjaya membawa

kepada kemenanganMuca - wiyah di meja perundingan sekalipun hampir tewas di

medan peperangan.10

4.0 SOROTAN PERISTIWA TAH. KI-M

Untuk memahami peristiwa Tah.

ki-m secara lebih mudah dan jelas, sorotan mengenai

peristiwa Tah. ki-m boleh dibuat menerusi pembahagiannya kepada dua peringkat utama

iaitu;

4.1 Peringkat Pertama : Peringkat Permulaan Tah. ki-m (Bad’

al-Tah. ki-m)

Peringkat pertama Tah. ki-m berlaku setelah tamatnya Peperangan Siffin di tebing

Sungai Furat pada bulan Zulhijjah tahun 36 H. Rundingan peringkat ini berlaku pada

bulan Safar tahun 37 H di sebuah kawasan yang terletak antara Kufah dan Syam.

Pada peringkat ini kedua belah pihak bersetuju menandatangani perjanjian yang

dikenali sebagai S.

ah. i-fah al-Tah.ki-m11. Berikut adalah teks s.

ah. i-fah tersebut seperti

yang dicatatkan oleh Ibn Kathir,12

8 al-Bala- dhuri-, Ansa-b al-Ashra-f, jld. 3, hlm. 108.

9 al-T. abari-, Ta-ri-kh al-Umam wa al-Mulu-k, jld. 3, hlm. 102; Ibn T. iqt.aqa- , (1966), al-Fakhri-, hlm. 91.

10 cAbd al-Kha- liq, 1988, cAmr ibn al-cA-s.

: Bayn Yadayy al-Ta-ri-kh, Kaherah: al-Zahra- ’ li al-Icla- m alcArabi-.

hlm. 326.

11 al-Mascudi-,

Muru-j al-Dhahab, jld. 3, hlm. 142.

12 Ibn Kathi-r, Abu - al-Fida- ’ Isma - ‘il ibn Kathi-r, al-Bida-yah wa al-Niha-yah, jld. 7, Beirut: Maktabat al-

Maca - rif, hlm. 277.

JT38E[6B].pmd 78 02/16/2007, 21:31

PERISTIWA TAH. KI-M ANTARA ‘ALI- DAN MU‘A- WIYAH (TAHUN 36 H) 79

Maksudnya;

“Dengan nama Allah yang maha Pemurah lagi maha Mengasihani. Inilah

apa yang telah di persetujui oleh cAli- ibn Abi- Ta-lib dan Mu‘a-wiyah ibn Abi-

Sufya-n, cAli- mewakili penduduk Islam Iraq dan penyokong mereka dari

kalangan penyokong mereka dan kaum muslimin, sementara Mu‘a-wiyah

mewakili penduduk Islam Syam penyokong mereka. Bahawa sesungguhnya

kami menuruti hukum Allah dan kitabnya dan kami melaksanakan apa yang

di perintah Allah dan meninggalkan apa yang dilarang Allah. Maka apa

yang ditemui dalam al-Qur’an oleh kedua orang hakim/pengadil iaitu Abu

Musa- al-Ashcari- dan cAmr ibn al-cA-s.

, mereka hendaklah mengamalkannya

dan apa yang tidak ditemui dalam al-Qur’an maka mereka hendaklah

berpegang dengan al-Sunah yang adil supaya tidak berpecah-belah.”

Melalui rundingan pada peringkat ini, beberapa perkara telah dimeterai oleh keduadua

pihak secara bertulis. Antara isi kandungan S.

ah. i-fah al-Tah.

ki-m peringkat pertama

tersebut ialah:

(i) Menerima perdamaian dan perlucutan senjata antara kedua belah pihak.

(ii) Menyerahkan urusan Tah. ki-m kepada Abu- Mu- sa al-Ashcari- selaku wakil bagi

cAli - dan kepada cAmr ibn al-cA -

s.

selaku wakil bagi Muca - wiyah.

(iii) Menetapkan masa dan tempat rundingan yang seterusnya iaitu di Dumat al-

Jandal pada bulan Ramadhan tahun 37 H.

(iv) Jaminan keselamatan nyawa dan harta benda bagi kedua-dua wakil yang

berunding tanpa mengira keputusan Tah.ki-m.

(v) Jika salah seorang wakil meninggal dunia maka ketua kumpulan wakil itu dan

pengikutnya akan melantik penggantinya.13

Idea menulis perjanjian tersebut telah dikemukakan oleh cAmr ibn al-cA -

s.

. Setelah

itu kedua–dua pihak kembali ke tempat masing-masing sehingga ke tarikh rundingan

peringkat yang seterusnya.14 Peristiwa ini telah dihadiri oleh 10 orang penduduk Iraq

sebagai wakil cAli- dan 10 orang penduduk Syam sebagai wakil Muca - wiyah.15

13 al-T. abari-, Ta-ri-khal-Umam wa al-Mulu-k, jld. 3, hlm. 103; T.a - ha H. usayn, al-Fitnah al-Kubra-, jld. 2,

hlm. 83.

14 al-Mascudi-,

Muru-j al-Dhahab, jld. 3, hlm. 146; Ibn Abi- al-H.

adi-d, 1965, Sharh Nahj al-Bala-ghah, jld.

3, t.tp: Da- r Ih.

ya- ’ al-Kutub al-cIlmiyyah, hlm. 210.

15 al-Bala- dhuri-, Ansa-b al-Ashra-f, jld. 3, hlm. 109.

JT38E[6B].pmd 79 02/16/2007, 21:31

80 NURAZMALLAIL MARNI

4.2 Peringkat Kedua: Peringkat Perhimpunan Perwakilan

(Ijtima-‘ al-H. akamayn)

Peringkat kedua Tahkim berlangsung di Dumat al-Jandal pada bulan Ramadhan

tahun 37 H.16 Sebahagian sejarawan seperti al-Mascu - di- berpendapat ia berlaku pada

tahun 38 H.17

Perhimpunan kali ini telah dihadiri oleh 400 orang dari pihak Saidina cAli - dan 400

orang dari pihak Muca - wiyah.18 Antara tokoh sahabat yang menghadiri perhimpunan

ini adalah cAbdullah ibn cUmar, cAbdullah ibn al-Zubayr dan al-Mughi-rah ibn

Shucbah.19 Al-Bala- dhuri- meriwayatkan bahawa perhimpunan ini telah dihadiri oleh

Ibn cUmar dan beliau telah dicalonkan oleh Abu- Mu- sa al-Ashcari- sebagai khalifah

tetapi menolaknya.20

Berikut adalah teks s.

ah. i-fah al-Tahkim peringkat kedua seperti yang dicatatkan

oleh al-Mascu - di- 21:

16 al-T.

abari-, Ta-ri-kh al-Umam, jld. 3, hlm. 105.

17 al-Mascudi-,

Muru - j al-Dhahab, jld. 3, hlm. 145.

18 al-T.

abari-, Ta-ri-kh al-Umam, jld. 3, hlm. 105.

19 Ibn Kathi-r, al-Bida-yah wa al-Niha-yah, jld. 7, hlm. 282.

20 al-Bala- dhuri-, Ansa-b al-Ashra-f, jld. 3, hlm. 113.

21 al-Mascudi-,

Muru-j al-Dhahab, jld. 3, hlm. 146-147.

Maksudnya;

“Dengan nama Allah yang maha Pemurah lagi maha Mengasihani. Inilah

apa yang telah di persetujui oleh ‘Abdullah ibn Qays (Abu- Mu-sa al-Ashcari-)

dan dan cAmr ibn al-cA

-

s.

. Mereka bersetuju untuk bersaksi bahawa tiada tuhan

melainkan Allah dan Muhammad itu pesuruh Allah, nabi yang diutus dengan

membawa hidayah dan agama yang benar untuk mengungguli seluruh agama

sekali pun golongan musyrikin membencinya, dan kami bersaksi bahawa Abu

Bakr adalah khalifah Rasulullah yang telah beramal dengan kitab Allah

dan sunnah rasulNya hingga meninggal dunia dan bahawa beliau telah

melaksanakan tanggung jawabnya, dan kami bersaksi bahawa ‘Umar ibn

JT38E[6B].pmd 80 02/16/2007, 21:31

PERISTIWA TAH. KI-M ANTARA ‘ALI- DAN MU‘A- WIYAH (TAHUN 36 H) 81

al-Khatta-b adalah khalifah Rasulullah yang telah beramal dengan kitab

Allah dan sunnah rasul-Nya hingga meninggal dunia dan bahawa beliau

telah melaksanakan tanggung jawabnya, dan bahawa ‘Uthma-n ibn ‘Affa-n

memegang kuasa pemerintahan selepas ‘Umar mengikut persepakatan kaum

muslimin dan syura para sahabat, beliau meredhai mereka dan dia adalah

seorang mukmin dan dia dibunuh dengan kejam/zalim.”

Setelah itu kedua-dua pihak mulai tidak bersependapat dan berkesudahan dengan

cAmr ibn al-cA -

s.

mengambil s.

ah. i-fah Tah.ki-m yang telah diletakkan cop mohor kedua

pihak lalu meletakkannya di bawah kaki beliau.22

Akhir sekali timbul cadangan untuk memecat cAli - dan Muca - wiyah dari jawatan

masing-masing. Terdapat perbezaan riwayat mengenai orang yang telah mengemukakan

idea pelucutan jawatan Saidina cAli- dan Muca - wiyah. Al-Tabari meriwayatkan

bahawa idea melucutkan jawatan dan menyerahkannya kepada syura umat Islam

telah dikemukakan oleh Abu- Mu- sa al-Ashcari-.23 Menurut riwayat al-Bala - dhuri pula,

cadangan pelucutan jawatan tersebut datangnya dari wakil Muca - wiyah iaitu cAmr ibn

al-cA -

s.

.24 Riwayat al-Bala - dhuri ini telah diterima oleh al-Yacqu- bi-,25 seorang sejarawan

zaman cAbba- siyah yang dikatakan cenderung kepada aliran Syiah.

Melihat kepada teks S.

ah. i-fah al-Tah.

ki-m peringkat kedua ini, fokus kajian boleh

dibuat terhadap dua frasa terakhir yang menyentuh dua isu penting iaitu;

(i) Mengenai cara perlantikan khalifah seperti mana teksnya;

Maksudnya;

“... dan bahawa ‘Uthma-n ibn ‘Affa-n memegang kuasa pemerintahan selepas

‘Umar mengikut persepakatan kaum muslimin dan syura para sahabat, dan

beliau meredhai mereka”

Frasa ini menjelaskan mengenai kaedah perlantikan khalifah yang perlu diikuti

seperti perlantikan khalifah yang sebelumnya. Dari sudut lain ia turut memberi

mafhu-m (kefahaman) bahawa perlantikan Saidina cAli - sebagai khalifah tidak berlaku

secara persetujuan kaum muslimin dan syura para sahabat dengan sepenuhnya. Ini

22 Ibid, hlm. 147.

23 al-T. abari-, Ta-ri-kh al-Umam, jld. 3, hlm. 112.

24 al-Bala-dhuri-, Ansa-b al-Ashra-f, jld.3, hlm. 124.

25 al-Yacqu- bi-, Ah.

mad ibn Abi- Ya‘qub

ibn Ja‘far ibn Wahb ibn Wa-d.

ih. , 1993, Ta-ri-kh al-Yacqubi-, jld. 2,

Beirut: Mucassasat al-Acla-m li al-Matbuca-t, hlm. 91.

JT38E[6B].pmd 81 02/16/2007, 21:31

82 NURAZMALLAIL MARNI

bermakna ruang untuk mempertikaikan perlantikan cAli- sebagai khalifah masih ada

seperti yang dilakukan oleh Muca - wiyah dan cAmr ibn al-cA -

s.

.

(ii) Mengenai hak menuntut bela seperti mana teksnya;

Maksudnya;

“... dan dia (‘Uthma-n ibn ‘Affa-n) adalah seorang mukmin dan telah dibunuh

dengan kejam/zalim.”

Frasa ini memberikan kelebihan kepada Muca - wiyah sebagai orang yang berhak

menuntut bela ke atas para pembunuh Saidina cUthma - n jika Saidina cAli selaku khalifah

gagal melaksanakan hukuman balas bunuh (qisas). Selain itu, ia boleh disifatkan

sebagai suatu justifikasi daripada cAmr ibn al-cA -

s.

bahawa Muca - wiyah bukanlah

seorang pemberontak atau penentang kerajaan yang ingin memecahbelahkan

masyarakat Islam, tetapi asas tindakannya adalah semata-mata ingin menuntut bela

di atas pembunuhan Saidina cUthma - n.

5.0 KESAN PERISTIWA TAH. KI-M

Perbincangan mengenai kesan Peristiwa Tah. ki-m boleh dipecahkan kepada dua

bahagian iaitu kesannya terhadap Saidina cAli- dan kesannya terhadap Muca - wiyah.

Bahagian pertama membincangkan kesan Peristiwa Tah. ki-m terhadap Saidina cAlisementara

bahagian kedua pula membincangkan kesannya terhadap Muca - wiyah.

5.1 Kesannya Terhadap Saidina cAli-

Peristiwa Tah. ki-m boleh disifatkan sebagai telah mengurangkan pengaruh Saidina

cAli- ke atas pengikutnya dan menambahkan jurang perselisihan pendapat sesama

mereka. Kemuncak dari pada perselisihan ini berlaku apabila sebahagian pengikut

Saidina cAli - berjumlah 12 ribu orang telah berpakat untuk menentangnya ekoran

dari pada keputusan Tah.ki-m yang tidak menyebelahi mereka.

Kumpulan ini kemudiannya dikenali sebagai golongan Khawarij atau H.

aru-riyyah

sempena nama tempat perkumpulan mereka iaitu Harura’ yang terletak berhampiran

dengan Kufah. Menurut Gabrieli, kemunculan Khawarij ini disifatkan sebagai ‘the

first real politico-religious schism of the Moslem community’ atau perpecahan bersifat

politik keagamaan yang pertama dalam masyarakat muslim.26

26 Gabrieli, Francesco, 1965, A Short History of the Arabs, Great Britain: Bristol Typesetting Co. Ltd,

hlm. 66.

JT38E[6B].pmd 82 02/16/2007, 21:31

PERISTIWA TAH. KI-M ANTARA ‘ALI- DAN MU‘A- WIYAH (TAHUN 36 H) 83

5.2 Kesannya Terhadap Muca - wiyah

Peristiwa Tah.

ki-m dilihat telah menguntungkan pihak Muca - wiyah dan semakin

mengukuhkan kedudukan beliau di wilayah Syam yang dikuasainya. Keputusan

Tah.ki-m yang lebih memihak kepada Muca - wiyah juga telah berjaya menyatupadukan

pengikutnya dan memantapkan persefahaman antara mereka.27

5.3 Faktor Kegagalan Saidina cAli- Menangani Isu Tah. ki-m

Di antara faktor kegagalan Saidina cAli- menangani isu Tah.

ki-m ialah:

(i) Perpecahan dalaman antara pengikut Saidina cAli- yang terdiri daripada tiga

golongan iaitu Ansar, penduduk Iraq dan golongan al-Qurra- ’. Menurut

Mahayudin Yahya, ketiga-tiga golongan tersebut mempunyai kepentingan yang

berbeza-beza. Kebanyakan daripada golongan al-Qurra-’ telah menunjukkan sikap

tawar hati untuk menyokong Saidina cAli - sementara penduduk Iraq pula,

khususnya pendatang-pendatang baru dari Yaman kurang bersemangat dan tidak

sanggup meneruskan peperangan. Adapun golongan Ansar yang menjadi

penyokong setia Saidina cAli- mempunyai bilangan yang kecil berbanding dengan

golongan al-Qurra- ’ dan penduduk Iraq.28

(ii) Sikap Saidina cAli - yang tidak menggunakan helah dan tipu daya dalam

perundingan.29 Hal ini berbeza dengan Muca - wiyah dan cAmr ibn al-cA -

s.

yang

melihat majlis Tah. ki-m sebagai suatu keadaan yang memerlukan kepada helah

dan tipu daya.

(iii) Sifat Saidina cAli- yang begitu kuat berpegang pada kebenaran tanpa mengambil

kira risiko yang bakal dihadapi.30 Menurut Shalabi (1988 :64) sifat Saidina cAli -

yang tidak mengendahkan kepentingan duniawi berbanding kepentingan agama

merupakan faktor utama kepada kegagalannya dalam menangani Peristiwa

Tah. ki-m.31

(iv) Kurangnya sifat diplomasi Saidina cAli - dalam mencari pengaruh khususnya

dikalangan gabenor jajahan hingga menyebabkan sebahagian mereka berpaling

27 cUmar Abu- al-Nasr, 1962, al-Mawsu-cah al-Ta-ri-khiyyah: Muca-wiyah ibn Abi- Sufya-n. Beirut: al-Maktabah

al-Ahliyyah, hlm. 62.

28 Mahayudin Yahya, Ensiklopedia Sejarah Islam, jld. 5, hlm. 1417.

29 Ibn T. iqt.aqa - , al-Fakhri-, hlm. 89.

30 Ibid, hlm. 89.

31 Shalabi-, Ahmad, 1988, Mawsu-cah al-Ta-ri-kh al-Isla-mi-, jld. 3, Kaherah: Maktabat al-Nahdah al-

Misriyyah, hlm. 64.

JT38E[6B].pmd 83 02/16/2007, 21:31

84 NURAZMALLAIL MARNI

tadah menyokong Muca - wiyah yang pandai mengambil hati mereka melalui

pemberian hadiah, harta benda dan sebagainya.32

6.0 JUSTIFIKASI PENDIRIAN SAHABAT MENGENAI

PELANTIKAN SAIDINA CALI - SEBAGAI KHALIFAH

Suatu perkara yang tidak dapat dinafikan ialah pelantikan Saidina cAli- sebagai khalifah

telah mendapat persetujuan daripada sebilangan besar umat Islam pada masa itu.

Ibn Kathir meriwayatkan bahawa Saidina cAli - telah dibaiah golongan Muhajirin dan

Ansar khususnya kesemua Badariyyu - n atau para sahabat yang menyertai peperangan

Badar.33

Dengan adanya baiah ini, Saidina cAli berpendapat bahawa proses perlantikan

beliau sebagai khalifah telah lengkap dan sempurna serta perlu diakui oleh seluruh

umat Islam yang lain. Meskipun begitu, dalam masa yang sama terdapat beberapa

tokoh sahabat yang lain turut dicadangkan untuk memegang jawatan khalifah.

Antara bukti yang menunjukkan beberapa tokoh sahabat yang dicalonkan untuk

jawatan khalifah ialah:

(i) Sacad ibn Abi Waqqa-s.

telah dicalonkan oleh anaknya iaitu cUmar ibn Sacad ibn

Abi Waqqa-s.

kerana beliau adalah sahabat Rasulullah, ahli majlis syura dan

tidak terlibat dalam pertikaian semasa umat Islam. Walau bagaimanapun, Sacad

ibn Abi Waqqa-s.

telah menolak cadangan anaknya dan memilih untuk tidak

melibatkan diri dalam pergolakan politik pada masa itu.34

(ii) cAbdullah ibn cUmar telah dinamakan oleh Abu - Mu- sa al-Ashcari- sebagai calon

khalifah kerana beliau termasuk dalam golongan Muhajirin yang terawal

berbanding Muca - wiyah.35

(iii) cAbdullah ibn cAmr ibn al-cA -

s.

telah dicalonkan oleh ayahnya iaitu cAmr ibn

al-cA -

s.

kerana kelebihannya dan kesolehannya.36 Pencalonan ini mungkin

berdasarkan persamaan kelebihan dan kesolehan cAbdullah ibn cAmr ibn alcA

-

s.

yang tergolong dalam ‘al-cAba-dilah al-Arbacah’ (empat orang Abdullah

iaitu ‘Abdullah ibn ‘Umar, ‘Abdullah ibn cAbba- s, ‘Abdullah ibn Mas‘u- d dan

cAbdullah ibn cAmr ibn al-cA -

s.

) seperti mana Ibn cUmar yang dicalonkan oleh

Abu - Mu- sa al-Ashcari-.

32 cUmar Abu- al-Nasr, al-Mawsu-cah al-Ta-ri-khiyyah, hlm. 62.

33 Ibn Kathi-r, al-Bida-yah wa al-Niha-yah, jld. 7, hlm. 260.

34 al-T.

abari-, Ta-ri-kh al-Umam, jld. 3. hlm. 111.

35 al-T.

abari-, Ta-ri-kh al-Umam, jld. 3, hlm. 112.

36 Ibid, hlm. 112.

JT38E[6B].pmd 84 02/16/2007, 21:31

PERISTIWA TAH. KI-M ANTARA ‘ALI- DAN MU‘A- WIYAH (TAHUN 36 H) 85

Bukti-bukti yang tersebut tadi, jelas menggambarkan pendirian sebahagian sahabat

yang melihat pemilihan calon khalifah masih terbuka dan belum muktamad

sepenuhnya. Ini berlaku disebabkan kemungkinan berikut:

(i) Terdapat unsur desakan di dalam pelantikan Saidina cAli- yang menyebabkan

keabsahan pelantikannya sebagai khalifah diragui. Al-T. abari- mencatatkan

pendirian Saidina cAli- yang menolak pelantikannya pada peringkat awal sebagai

khalifah setelah kematian Saidina cUthma - n. Walau bagaimanapun, setelah

didesak beliau akhirnya bersetuju menerimanya untuk mengelakkan perpecahan

umat yang lebih dahsyat lagi.37

(ii) Kriteria pemilihan cAli- sebagai khalifah masih belum terlaksana sepenuhnya

kerana terdapat sebahagian sahabat seperti cAmr ibn al-cA -

s.

dan Muca - wiyah yang

telah menangguhkan baiah mereka sehingga isu pembunuhan Saidina cUthma- n

diselesaikan terlebih dahulu.

7.0 ISU KONTROVERSIAL MENGENAI PERISTIWA TAH. KI-M

Isu yang sering dibahaskan oleh sejarawan mengenai peristiwa Tah.ki-m berkisar pada

kesahihan tindakan cAmr ibn al-cA -

s.

yang telah membuat helah dan tipu daya dalam

rundingan majlis Tah. ki-m. Selain itu, isu pemecatan Saidina cAli- dari jawatannya

sebagai khalifah merupakan isu penting dalam Peristiwa Tah. ki-m.

Menurut riwayat sejarah yang masyhur seperti yang dicatatkan oleh al-T. abari-, Ibn

al-Athi-r dan lain-lain, wakil Muca - wiyah iaitu cAmr ibn al-cA -

s.

telah memperdayakan

wakil Saidina cAli - iaitu Abu- Mu- sa al-Ashcari- dengan meminta Abu- Mu- sa al-Ashcariberucap

terlebih dahulu mengisytiharkan perlucutan jawatan cAli - dan Muca - wiyah.

Setelah itu cAmr ibn al-cA -

s.

berucap memperakui perlucutan jawatan yang dibuat

oleh Abu - Mu- sa al-Ashcari- dan kemudiannya melucutkan jawatan cAli - tetapi

mengekalkan jawatan Muca - wiyah.38

7.1 Pandangan Sejarawan Mengenai Peristiwa Tah. ki-m

Para sejarawan berbeza pendapat mengenai kesahihan cerita berlakunya penipuan

dan pemecatan jawatan khalifah dalam majlis Tah.

ki-m. Sebahagian sejarawan

menerimanya dan sebahagian lain menolaknya berdasarkan hujah masing-masing.

Berikut adalah beberapa pandangan sejarawan mengenai isu kontroversial tersebut:

37 Ibid, hlm. 80.

38 Ibid, hlm. 113; al-cAzi-z, Husayn Qa- sim, 1971, Mu-jaz Ta-ri-kh al-cArab wa al-Isla-m. Beirut: Maktabat

al-Nahdah, hlm. 163.

JT38E[6B].pmd 85 02/16/2007, 21:31

86 NURAZMALLAIL MARNI

(a) Al-Yacqu- bi- dan al-Bala- dhuri menyokong cerita ini dan menyifatkan cAmr ibn alcA

-

s.

telah memperdayakan Abu- Mu- sa al-Ashcari-.39 Selain itu, seorang sejarawan

barat yang bernama Osborn turut membuat tanggapan yang sama dengan

menyatakan bahawa Abu- Mu- sa al-Ashcari- telah diperdayakan oleh cAmr ibn alcA

-

s.

.40

(b) Ah.

mad Shalabi- berpendapat bahawa Peristiwa Tah. ki-m tidak mempunyai

implikasi yang besar kerana ia lebih merupakan helah daripada Muca - wiyah untuk

mengelak daripada mengalami kekalahan dalam Peperangan Siffin.41 Menurut

cAbd al-Kha- liq pula, ia merupakan suatu langkah yang biasa dilakukan dalam

peperangan untuk mengelak dari mengalami kekalahan.42

(c) Berkata al-Mascu - di- dalam kitabnya Muru-j al-Dhahab:

“Aku mendapati dalam riwayat-riwayat yang lain menyatakan bahawa keduaduanya

(Abu- Mu-sa dan cAmr ibn al-cA

-

s.

) telah bersepakat mengenai pelucutan

jawatan cAli-dan Muca-wiyah dan menjadikan perlantikan khalifah sebagai

urusan syura.”43

Kenyataan beliau ini bertepatan dengan pendapat Ibn Kathi-r yang dirakamkan

dalam kitab sejarah karangannya, al-Bida-yah wa al-Niha-yah,44

Dalam kenyataan yang lain, al-Mascu - di- menyebut bahawa:

“Peristiwa Tah.

ki-m yang berlaku hanya melibatkan persetujuan yang

terkandung di dalam sahifah peringkat kedua termasuklah pengakuan Abu-

Mu-sa al-Ashcari-mengenai kematian cUthma-n yang dibunuh secara kejam/

zalim. Selain itu, kedua-dua wakil tidak membuat sebarang ucapan perlucutan

jawatan kerana tiada persetujuan dicapai setelah cAmr ibn al-cA

-

s.

hanya

mencadangkan Muca-wiyah dan dirinya sendiri sebagai calon khalifah dengan

tujuan mempersendakan Abu- Mu-sa al-Ashcari-.”45

Marzuki Hj Mahmood menyokong riwayat di atas dan menyifatkannya sebagai

lebih munasabah dan relevan dengan semua suasana yang wujud seperti suasana

39 al-Yacqu- bi-, Ta-ri-kh al-Yacqu-bi-, hlm. 90; al-Bala-dhuri-, Ansa-b al-Ashra-f, jld. 3, hlm. 121.

40 Osborn, Robert Durie, 1976, Islam Under the Arabs, London: Longmans, Green and Co, hlm. 120.

41 Ahmad Shalabi-, 1988, Mawsu-cat al-Ta-ri-kh al-Isla-mi. jld. 3, hlm. 649.

42 cAbd al-Kha - liq Sayyid Abu- Rabi-ah, cAmr ibn al-cA-s.

: Bayn Yadayy al-T. a-ri-kh, hlm. 332.

43 al-Mascudi-,

Muru-j al-Dhahab, jld. 3, hlm. 148.

44 Ibn Kathi-r, al-Bida-yah wa al-Niha-yah, jld. 7, hlm. 283.

45 al-Mascudi-,

Muru-j al-Dhahab, jld. 3, hlm. 150.

JT38E[6B].pmd 86 02/16/2007, 21:31

PERISTIWA TAH. KI-M ANTARA ‘ALI- DAN MU‘A- WIYAH (TAHUN 36 H) 87

kemasyarakatan, kekuatan beragama dan keluhuran budi. Untuk memperkuatkan

pendapatnya beliau mengatakan bahawa:

“Dalam hal ini pandangan Dr. Ibra-hi-m Sawa-t, Dr. Mahmu-d Ziya-dah dan

Dr. H. assan Ibra-him H. assan adalah lebih akur dengan suasana keIslaman

dan peristiwa yang berlaku, antaranya kami berpendapat bahawa riwayat al-

Mascu-di- adalah lebih hampir kepada rasional”.46

(d) Al-Qa-d.

i- ibn al-cArabi- pula menafikan kebenaran cerita ini di dalam kitabnya

al-cAwa-s.

im min al-Qawa-s.

im’ dengan mengatakan:

“Ini semua adalah pembohongan yang nyata, sesungguhnya ia direka oleh

golongan bidaah untuk tatapan raja-raja dan diwarisi oleh golongan yang

gemarkan maksiat dan bidaah secara terang-terangan lagi nyata. Apa yang

diriwayatkan oleh ulama’ yang thiqah dan tha-bit adalah cAmr ibn al-cA

-

s.

telah turut sama melucutkan jawatan Muca-wiyah”.

Menurut beliau lagi, al-Da- ruqut.ni- telah meriwayatkan melalui sanadnya daripada

Hudhayn ibn al-Mundhir bahawa cAmr ibn al-cA -

s.

telah melucutkan jawatan

Muca - wiyah.47

(e) Muhibb al-Di-n al-Khat.i-b dan Maulana Muhammad cAli- menolak cerita ini dengan

alasan-alasan berikut:

(i) Selepas berlakunya Peristiwa Tah. ki-m didapati kedua-dua pemimpin

(cAli - dan Muca - wiyah) masih terus kekal berkuasa ke atas wilayah masingmasing.

(ii) Jika yang dimaksudkan dengan ‘al-amr’ ialah kuasa kepimpinan umum

dan kuasa sebagai ami-r al-mukmini-n maka Muca - wiyah semasa Peristiwa

Tah. ki-m belum lagi menjadi imam (khalifah) hingga mendorongcAmr ibn

al-cA -

s.

untuk menetapkannya sebagai khalifah.

(iii) Punca kekeliruan cerita ini adalah kejahilan mengenai hakikat sebenar

bahawa Muca - wiyah pada masa itu masih belum menjadi khalifah dan beliau

juga tidak mendakwa dirinya sebagai khalifah hingga mendorong cAmr

ibn al-cA -

s.

untuk melucutkannya dari jawatan khalifah. Apa yang telah

disepakati oleh Abu - Mu- sa al-Ashcari- dan cAmr ibn al-cA -

s.

adalah

menyerahkan urusan pelantikan khalifah kepada para sahabat Rasulullah

46 Marzuki Hj Mahmood, 1994, Isu-isu Kontroversi Dalam Sejarah Pemerintahan Khulafa’ al-Rasyidin,

Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, hlm. 180.

47 Lihat Ibn al-Athi-r, al-Ka-mil fi- al-Ta-ri-kh, jld. 3, hlm. 208 (dlm nota kaki).

JT38E[6B].pmd 87 02/16/2007, 21:31

88 NURAZMALLAIL MARNI

yang terkemuka dan diredhai oleh baginda sehingga akhir hayatnya. Oleh

itu, persetujuan Tah.

ki-m tidak melibatkan Muca - wiyah kerana beliau belum

menjadi khalifah dan beliau tidak berperang kerana menuntut jawatan

khalifah bahkan beliau menuntut hukuman qisas ke atas mereka yang

membunuh Saidina cUthma - n. Apabila kedua wakil tersebut bersetuju untuk

menyerahkan urusan perlantikan khalifah kepada tokoh dan sahabat

Rasulullah yang utama, maka Tah.

ki-m hanya menyentuh satu perkara sahaja

iaitu ‘al-ima-mah’ atau kepimpinan umat.

(iv) Selain itu, Muca - wiyah juga tidak mendakwa dirinya sebagai khalifah kecuali

setelah Saidina al-H. asan ibn cAli- memberikan baiah kepadanya sebagai

khalifah pada tahun 41 H. Selepas peristiwa itu, barulah Muca - wiyah memakai

gelaran ami-r al-mukmini-n’.48

(f) Marzuki Hj Mahmood menolak sekeras-kerasnya cerita ini di dalam bukunya

Isu-isu Kontroversi Dalam Sejarah Pemerintahan Khulafa’ al-Rasyidin”. Beliau

mengatakan bahawa apa yang dikatakan oleh sejarah mengenai keputusan keduadua

pengadil memecat cAli - dan Muca - wiyah dari jawatan masing-masing adalah

sesuatu yang amat palsu kerana:

(i) Peristiwa pemecatan itu ke atas cAli - memang kena pada tempatnya, sebab

ia berjawatan khalifah, tetapi bagi Muca - wiyah, apa yang dipecat daripadanya?

Ini kerana Muca - wiyah pada waktu itu bukan seorang khalifah dan

bukan pula seorang gabenor. Jawatan gabenornya sudah lama dipecat oleh

khalifah cAli-.

(ii) Bahkan yang lebih palsu lagi, apa yang dikatakan kononnya cAmr ibn

al-cA -

s.

menipu Abu- Mu- sa al-Ashcari- dengan mengekalkan Muca - wiyah.

Soalnya, apakah yang dikekalkan oleh cAmr itu? Jawatan sebagai khalifah

atau sebagai gabenor? Kedua-dua jawatan itu tidak berhak dikekalkan,

kerana ia sememangnya tidak ada pada Muca - wiyah. Cuma yang masih

ada pada Muca - wiyah ialah pengaruh dan kuasa pimpinannya ke atas

masyarakat Syam, serta sifatnya sebagai ketua pemberontak dari Syam.

Jadi, apakah pernah berlaku dalam mana-mana sejarah, pengadil atau hakim

negara menjatuhkan hukuman melucutkan pengaruh dan kuasa pimpinan

seseorang dari kumpulan pimpinannya, atau melucutkan seorang ketua

pemberontak dari mengetuai pemberontak yang lain?49

48 Ibid, hlm. 208; Maulana Muhammad cAli-, 1951, The Early Cali phate, Lahore: Ahmadiyyah Anjuman

Ishaat Islam, hlm. 302.

49 Marzuki Hj Mahmood, Isu-isu Kontroversi, hlm. 186.

JT38E[6B].pmd 88 02/16/2007, 21:31

PERISTIWA TAH. KI-M ANTARA ‘ALI- DAN MU‘A- WIYAH (TAHUN 36 H) 89

(g) Seorang pengkaji sejarah Islam dari Pakistan iaitu S.M Imamuddin

berpendapat bahawa riwayat cerita tersebut kelihatannya telah direka oleh

sejarawan kerajaan cAbba - siyyah dengan tujuan untuk memfitnah kerajaan

Umawiyyah dan penyokong utamanya iaitu cAmr ibn al-cA -

s.

.50 Pendapat

beliau kelihatannya hampir sama dengan Philip K Hitti (1970 : 181) yang

mengatakan;

“ The current tradition is that the two umpires agreed to deposed both

principals, thus clearing the way for a ‘dark horse’; but after the elder of the

two, Abu Musa, had stood up and declared the cali phate of his master null and

void, ‘Amr betrayed his colleague and confirmed Mu’awiyah. But the critical

studies of Pere Lammens, preceded by those of Wellhausen, tend to show that

this tradition reflects the view of the Iraqi school, to which most of our extant

sources belong, which flourished under the Abbasids-the Umayyads’ mortal

enemies”.51

(h) T.

aha H. usayn mengutarakan pendapatnya yang agak unik. Beliau berpendapat

bahawa Peristiwa Tah. ki-m merupakan suatu pakatan sulit antara al-Ashcas ibn

Qays dan cAmr ibn al-cA -

s.

demi mencapai kepentingan duniawi masing-masing.

Antara hujah yang dikemukakan beliau ialah:

(i) Latar belakang peribadi al-Ashcas ibn Qays al-Kindi- yang mencurigakan

dan diragui. Beliau telah memeluk Islam pada zaman Nabi dan kemudiannya

kembali murtad setelah kewafatan baginda serta bertindak menghasut

kaumnya agar menentang Saidina Abu- Bakr. Setelah ditewaskan dalam

peperangan beliau kembali ke Madinah untuk bertaubat. Pada zaman

pemerintahan cUthma- n beliau memegang beberapa jawatan di Parsi dan

kemudiannya dipecat pada zaman pemerintahan cAli.52 Ini bermakna

terdapat unsur ingin membalas dendam dari al-Ashcas terhadap tindakan

cAli yang telah memecatnya.

(ii) Sebelum berlakunya Peristiwa Tah.ki-m peringkat pertama pada Safar 37 H,

tentera kedua belah pihak berada dalam keadaan aman pada bulan

Muharram. Keadaan ini memungkinkan andaian bahawa al-Ashcas ibn

Qays telah menghubungi cAmr ibn al-cA -

s.

untuk membuat pakatan sulit

mereka.53

50 Imamuddin, S.M, 1967, A Political History of the Muslims (Prophet and Pious Caliph), Dacca, Pakistan:

Zeeco Press, hlm. 218.

51 Hitti, Philip K, 1970, History of the Arabs, London and Basingstoke: The Macmillan Press. Ltd, hlm.

181.

52 Taha Husayn, 1966, al-Fitnah al-Kubra-, jld. 2, hlm. 80-81.

53 Ibid, hlm. 81.

JT38E[6B].pmd 89 02/16/2007, 21:31

90 NURAZMALLAIL MARNI

(iii) Peranan al-Ashcas ibn Qays dalam pemilihan wakil Tah. ki-m ialah beliau

merupakan orang yang memaksa Saidina cAli - agar melantik Abu- Mu- sa

sebagai wakil ke majlis Tah. ki-m.54

(iv) Reaksi al-Ashcas ibn Qays terhadap Sahifah Tah.

ki-m peringkat pertama

kelihatan beliau begitu gembira sekali dengan keputusan untuk menamatkan

peperangan dan menyelesaikannya melalui majlis Tah. ki-m.55

Penulis berpandangan bahawa pendapat T. aha H. usayn agak keterlaluan khususnya

terhadap peribadi cAmr ibn al-cA -

s.

yang merupakan sahabat Rasulullah. Sememangnya

diakui bahawa para sahabat itu tidak maksum atau terpelihara daripada dosa tetapi

adalah suatu yang sukar untuk diterima bahawa seorang sahabat sanggup melakukan

pakatan sulit yang melibatkan nyawa puluhan ribu orang dan menjejaskan kestabilan

politik negara Islam semata-mata kerana ingin mencapai kepentingan duniawinya.

Selain itu, sebahagian sejarawan Islam yang muktabar seperti Ibn Kathi-r telah memberi

penghormatan kepada al-Ashcas ibn Qays dengan meletakkan ucapan “rahimahullah”

(semoga Allah mencucuri rahmat ke atasnya) ketika mencatat nama beliau dalam

kitab al-Bida - yah karangannya.56

7.2 Analisis dan Kesimpulan

Melihat kepada perbezaan pandangan sejarawan mengenai isu Tah. ki-m dapat

disimpulkan bahawa pendapat yang menerima cerita penipuan cAmr ibn al-cA -

s.

dalam

majlis Tah. ki-m lebih berdasarkan sumber riwayat yang diterima semata-mata.

Sementara itu, pendapat yang menolak kesahihan cerita tersebut adalah berdasarkan

hujah logik yang disokong oleh beberapa riwayat yang menjelaskan realiti jalannya

peristiwa.

Oleh yang demikian, penulis berpandangan bahawa pendapat yang menolak

kesahihan cerita penipuan cAmr ibn al-cA -

s.

dalam majlis Tah. ki-m adalah lebih kuat

dan patut menjadi pegangan umat Islam. Pendapat ini bersesuaian dengan ajaran

Islam yang menganjurkan umatnya supaya bersangka baik terhadap saudara

seagamanya. Apatah lagi cerita tersebut melibatkan dua peribadi tokoh sahabat iaitu

Abu - Mu- sa al-Ashcari- dan cAmr ibn al-cA -

s.

yang pernah dididik dan diasuh oleh

Rasulullah s.a.w. sendiri.

Selain itu, pandangan tokoh sejarawan mutakhir iaitu Mahmud Sha- kir di dalam

kitabnya ‘al-Ta-rikh al-Isla-mi’ perlu diambil kira dan direnungi. Antara lain beliau

menegaskan bahawa perhimpunan itu berakhir tanpa sebarang persepakatan kedua

pihak dan tidak sepatutnya sahabat seperti Abu- Mu- sa al-Ashcari- disifatkan sebagai

54 Ibid, hlm. 82.

55 Ibid, hlm. 86.

56 Ibn Kathi-r, al-Bida-yah wa al-Niha-yah, jld. 7, hlm. 274.

JT38E[6B].pmd 90 02/16/2007, 21:31

PERISTIWA TAH. KI-M ANTARA ‘ALI- DAN MU‘A- WIYAH (TAHUN 36 H) 91

seorang yang bodoh atau lemah daya fikirnya. Begitu juga halnya dengan cAmr ibn

al-cA -

s.

yang tidak sepatutnya disifatkan sebagai seorang penipu, kurang pegangan agama

dan tidak menepati janji.57

Seandainya cerita tersebut adalah benar, maka pandangan yang sederhana

mengenainya boleh diambil seperti pandangan Ibn Kathi-r yang mengatakan;

cAmr ibn al-cA

-

s.

berpandangan bahawa tidak patut kaum muslimin dibiarkan

tanpa mempunyai khalifah yang akan membawa kepada kemudaratan yang

besar, maka beliau bertindak melantik Muca - wiyah sebagai khalifah demi

mencapai kemaslahatan tersebut, dan ijtihad itu ada kalanya salah dan ada

kalanya betul.”58

Hakikat yang perlu kita akui secara terbuka adalah sebarang konflik atau perselisihan

yang timbul semasa Peristiwa Tah.ki-m merupakan ijtihad para sahabat dan tabiin. Ini

kerana Peristiwa Tah.ki-m bersifat semasa dan memerlukan kepada pengamatan politik

yang tertentu. Hal ini jelas apabila Muca - wiyah sendiri sebenarnya tidak menafikan

kelebihan cAli- dan kewajarannya menjadi khalifah. Akan tetapi, ijtihadnya membawa

beliau berpendapat bahawa tindakan terhadap pembunuh ‘Uthma- n mesti diambil

terlebih dahulu sebelum urusan baiah kepada khalifah disempurnakan.

8.0 PENUTUP

Antara pengajaran yang dapat kita ambil daripada Peristiwa Tah. ki-m ialah sikap

memaksa pemimpin menuruti pandangan pengikut dalam membuat keputusan boleh

mendatangkan bahaya kepada kumpulan. Sikap ini jelas diamalkan pengikut Saidina

cAli- yang tidak memberikan ruang dan kebebasan kepada beliau selaku ketua untuk

membuat keputusan malah ada kalanya mereka mengancam akan membunuhnya

atau menentangnya jika beliau enggan menerima pendapat mereka. Kesan daripada

itu berlaku perpecahan dalaman yang membawa kepada kekalahan mereka.

Selain itu, sikap taat setia, bersatu hati dan menghormati pandangan pemimpin

seperti yang diamalkan pengikut Muca - wiyah boleh dijadikan contoh dalam konteks

disiplin dan ketaatan kepada pemimpin. Sikap positif tersebut telah memberikan hasil

yang baik iaitu terselamat dari kekalahan di medan perang dan memperolehi kejayaan

dan kemenangan di meja rundingan.

57 Mah.mu- d Sha - kir, 1983, al-Ta-ri-kh al-Isla-mi. jld. 3, Beirut: al-Maktab al-Isla - mi-, hlm. 277.

58 Ibn Kathi-r, al-Bida-yah wa al-Niha-yah, jld. 7, hlm. 284.

JT38E[6B].pmd 91 02/16/2007, 21:31

92 NURAZMALLAIL MARNI

RUJUKAN

cAbd Al-Kha- liq Sayyid Abu Ra - biyah. 1988. cAmr ibn al-cA-s.

: Bayn Yadayy al-Ta-ri-kh. Kaherah: al-Zahra- ’ li al-Iclam

al-cArabi-.

al-cAzi-z, H. usayn Qa- sim. 1971. Mu-jaz Ta-ri-kh al-cArab wa al-Isla-m. Beirut: Maktabat al-Nahdah.

al-Bala-dhuri-, Ah.

mad ibn Yah. ya- ibn Ja- bir. 1996. Ansa-b al-Ashra-f. Beirut: Da- r al-Fikr.

Gabrieli, Francesco. 1965. A Short History of the Arabs. Great Britain: Bristol Typesetting Co. Ltd.

Hitti, Philip K. 1970. History of the Arabs. London and Basingstoke: The Macmillan Press. Ltd.

Ibn Abi- al-H.

adi-d. 1965. Syarh.

Nahj al-Bala-ghah. t.tp: Da - r Ih. ya- ’ al-Kutub al-cIlmyyah.

Ibn al-Athi-r, Abu- al-H. asan cAli- ibn Muh. ammad al-Shayba- ni-, 1987. al-Ka-mil fi- al-Ta-ri-kh. Beirut: Da- r al-Kutub

al-cIlmiyyah.

Ibn Kathi-r, Abu - al-Fida- ’. 1966. al-Bida-yah wa al-Niha-yah. Beirut: Maktabat al-Maca - rif.

Ibn T. iqt.aqa- , Muh.

ammad ibn cAli- ibn T.

aba - t.iba- , 1966, al-Fakhri- fi- al-Ada-b al-Sult.a-niyyah wa al-Duwal al-Islamiyyah,

Beirut: Da- r Bayru- t.

Ibra - him Ani-s. et at. t.th. al-Mucjam al-Wasi-t.

. Beitut: Da- r al-Macrifah.

Imamuddin, S.M. 1967. A Political History of the Muslims (Prophet and Pious Caliphs). Dacca, Pakistan: Zeeco Press.

Kamus Dewan. 2000. Ed. ke-3. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Mahayudin Yahya. 1989. Ensiklopedia Sejarah Islam. Bangi: Penerbit UKM Bangi.

Mah.mu- d Sha - kir. 1983. al-Ta-ri-kh al-Isla-mi. Beirut: al-Maktab al-Isla- mi-.

Marzuki Hj Mahmood. 1994. Isu-isu Kontroversi Dalam Sejarah Pemerintahan Khulafa’ al-Rasyidin. Kuala

Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

al-Mascudi-,

Abu- al-Hasan cAli- ibn H. usayn ibn ‘Ali- al-Mascudi,

1970, Muru-j al-Dhahab wa Maca-din al-Jawhar.

Beirut: Barbin De Minar & Bafih De Kirtai.

Maulana Muhammad Ali. 1951. The Early Caliphate. Lahore: Ahmadiyyah Anjuman Ishaat Islam.

Osborn, Robert Durie. 1976. Islam Under the Arab. London: Longmans, Green and Co.

Qalcaji-. & Qunaybi - . 1988. Mucjam Lughat al-Fuqaha-’. Beirut: Da- r al-Nafa - ’is.

Shalabi-, Ah. mad. 1988. Mawsu-cat al-Ta-ri-kh al-Isla-mi. Kaherah: Maktabat al-Nahdah al-Misryyah.

al-T. abari - , Abu Jacfar Muh.

ammad ibn Jari-r, 1988, Ta-ri-kh al-Umam wa al-Mulu-k, Beirut: Da- r al-Kutub alcIlmiyyah.

Taha Husayn. 1966. al-Fitnah al-Kubra-. Beirut: Da- r al-Macrifah.

cUmar Abu- al-Nas.r. 1962. al-Mawsu-cah al-Ta-ri-khiyyah: Muca-wiyah ibn Abi- Sufya-n. Beirut: al-Maktabah al-

Ahliyyah.

al-Yacqubi-, Ah. mad ibn Abi- Yacqu- b ibn Jacfar ibn Wahb ibn Wa-d.ih. al-Ka - tib al-cAbba- si-. 1993. Ta-rikh al-

Yacqu-bi- . . Beirut: Mucassast al-Acla-mi- li al-Mat.hu- ca - t.

JT38E[6B].pmd 92 02/16/2007, 21:31

Tidak ada komentar:

Posting Komentar